Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 5. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Ole Herman Sveian om å kompensere fylkeskommunene for utgifter som følge av statlige krav om nullutslippsteknologi (Innst. 410 S (2025–2026), jf. Dokument 8:247 S (2025–2026))
Innlegget
En ting er representanten Sve og jeg i hvert fall enige om, og det er at det som sies fra talerstolen her, bør være mest mulig korrekt. For å begynne, ble det sagt av en representant fra talerstolen at det også handler om krav til hurtigbåter. Det er ikke innført. Det er ikke innført krav til hurtigbåter per nå. I et innlegg ble det drodlet rundt teknologinøytralitet. Det begrepet kan ses på på forskjellige måter, men når vi stiller nullutslippskrav, er det i utgangspunktet teknologinøytralt så lenge du oppnår nullutslipp. Det betyr at det vil være opp til fylkeskommunen å velge hva slags energikilde de bruker for å nå det målet. Dersom man ikke mener at man skal ha nullutslippskrav og ikke nå klimamålene, er det for så vidt en helt annen diskusjon. Norge har forpliktet seg i internasjonale avtaler til å nå klimamål. Transportsektoren har en tredjedel av utslippene, og det er helt utenkelig å nå klimamålene hvis vi ikke tar vår andel av kuttene. Det er det vi legger til grunn i politikkutviklingen. Jeg vil gjenta en gang til at det er unntaksregler som gjør at fylkeskommunene kan gjøre særlige vurderinger knyttet til bl.a. kostnaden. Det er også slik at biogass kan være en løsning. Når det gjelder kostnaden, er det lagt til grunn en tiltakskostnad på 6 000 kr per tonn. Når man snakker om dyre og veldig lange samband, er det ikke sikkert de kommer under betraktning av det regelverket. Også det er fylkeskommunene best til å gjøre vurderinger av. Jeg tenker man også må lære seg å lytte når man beskylder undertegnede for å gi feil opplysninger fra talerstolen. Jeg refererte til at det var en budsjettenighet i denne salen i statsbudsjettet for 2026 om å styrke fylkeskommunenes ramme med over 2 mrd. kr. Jeg pekte på at 1 mrd. kr av det ble pekt på til kollektivsektoren hos fylkeskommunene. Det er et faktum, og det kan representanten Sve sikkert riste på hodet av, men sånn er det.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat