Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 5. jun 2026

Lubna Boby Jaffery
Lubna Boby Jaffery
Arbeiderpartiet·Hordaland

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Siren Julianne Jensen, Une Bastholm og Oda Indgaard om strakstiltak for å sikre norsk film- og serieproduksjon og hindre kompetanseflukt fra bransjen (Innst. 384 S (2025–2026), jf. Dokument 8:166 S (2025–2026))

Innlegget

Vi har fylt på insentivordningen. Det ble gjort det første året jeg var kulturminister. Da var det en påplussing. Det er viktig å ta med seg at det ikke har vært kutt i ordningen, slik enkelte har hevdet – ikke representanten som stiller spørsmålet, men det er sagt tidligere. Når det gjelder volum – ja, absolutt: Hvis vi hadde økt f.eks. filmfondet og også insentivordningen, ville det blitt rom for flere produksjoner. Det skjønner jeg også. Det er helt korrekt. Det er ikke noen grunn til å snakke det vekk, men vi har jo bl.a. økt det regionale filmfondet. Vi har gitt dem større autonomi. Det var et viktig krav fra bransjen og noe vi gjorde. Under det statsbudsjettet ga vi det regionale filmfondet den nest største økningen noensinne. Det er klart at hvis man både øker filmfondet og gjør filminsentivordningen regelstyrt, vil det bli en volumøkning for bransjen. Det er jeg helt enig i.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Lubna Boby Jaffery (Arbeiderpartiet) — Replikk · 5. jun 2026 — OverStortinget