Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 5. jun 2026

Mirell Høyer-Berntsen
Mirell Høyer-Berntsen
Sosialistisk Venstreparti·Vest-Agder

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Siren Julianne Jensen, Une Bastholm og Oda Indgaard om strakstiltak for å sikre norsk film- og serieproduksjon og hindre kompetanseflukt fra bransjen (Innst. 384 S (2025–2026), jf. Dokument 8:166 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg er veldig glad for at en samlet familie- og kulturkomité og et samlet storting i dag har gått sammen om et forslag som betyr mye. Norsk film- og seriebransje er ikke bare en næring, det er en del av vår kulturelle infrastruktur. Her formes og løftes norske historier, og norsk språk holdes levende i en global mediehverdag. Men jeg vil også takke forslagsstillerne, som løfter den situasjonen som bransjen nå står i, for de står i en alvorlig situasjon med fallende aktivitet, presset finansiering og rett og slett, som forslagsstillerne skriver, risiko for en kompetanseflukt. Vi har ufattelig mye å være stolte av når det gjelder norsk film- og serieproduksjon. Bare tenk deg: Lysene slås av. Det er stille. Du hører en forsiktig knitring i poser. Det lukter popkorn. Så trekkes sceneteppet fra, og små og store får ta del i fantastiske produksjoner på filmlerretet. Norsk film har jobbet hardt og lenge, og de har jobbet enormt målrettet. De har gått på med liv og lyst og krum nakke. Lille Norge, landet langt oppe i nord, er nå helt sentrale i Cannes og Hollywood. Norsk film er på alles lepper internasjonalt, og vi står nå ved et vippepunkt for bransjen, som nå hevder seg i verdensklasse. Det er et arbeid som fortjener at vi gir norsk film- og serieproduksjon skikkelige rammer og arbeidsvilkår. Og jeg vil takke hele bransjen for motet dere har, måten mange av dere realiserer fantastiske produksjoner på, som opplyser oss, som gleder oss og gir oss inspirasjon og ikke minst også ettertanke. SV er med på å fremme flere forslag i dag, fordi vi mener at denne bransjen trenger et betydelig løft, og vi trenger en forutsigbar og konkurransedyktig insentivordning. Derfor gleder jeg meg til å jobbe mer sammen med alle kollegaene mine her på Stortinget og bransjen i dette viktige arbeidet, og jeg håper at vi sammen kan få til gode ting som virkelig løfter en bransje som fortjener å ses og løftes. Jeg tar dermed opp de forslagene som SV er en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat