Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Amalie Gunnufsen
Amalie Gunnufsen
Høyre·Vest-Agder

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))

Innlegget

For Høyre har det vært viktig at loven regulerer motorferdsel på en måte som styrker det lokale selvstyret og reduserer byråkrati. Det har nå gått fem år siden Stortinget ba regjeringen legge fram forslag til ny motorferdsellov. Vi kan jo, etter det første utkastet til regjeringen, slå fast at Norge nok ser annerledes ut i Sirdal, Valle og Bykle enn det gjør i Karl Johans gate 22. Jeg mener at det opprinnelige forslaget ikke tok inn over seg hva snøscooter faktisk er. Snøscooter er beredskap. I møter har Røde Kors vært bekymret for sine muligheter til å øve og trene i de områdene der man trenger å redde folk, og også å få nok trening og øvelse til å kunne bistå under f.eks. store snøstormer inne i byene. Det er viktig å kunne lære opp nytt redningsmannskap, men også å kjenne området man mest sannsynlig må rykke inn i for å redde liv på en trygg måte. Topografien i noen deler av landet gjør at snøscooter er helt nødvendig for å komme seg til hyttene sine om vinteren, men også å gjøre helt nødvendige gjøremål på f.eks. en støl som tilhører en gård. Snøscooter er også friluftsliv. Det er veldig fint at vi har en sterk kultur for å gå rundt på fjellski i Norge med fine DNT-luer, men det er ingen mal for hvordan norsk friluftsliv skal være. For noen er konkurranser på snøscooter og det å kunne gå ut og kjøre snøscooter en like viktig del av friluftsliv som ski er for andre nordmenn. Snøscooter er også et helt nødvendig framkomstmiddel. Det er viktig for meg å si at denne saken er for viktig til at FrP kan gjøre den opp politisk med Arbeiderpartiet. Når FrP velger å bryte forhandlingene, inngå en avtale og danne flertall med Arbeiderpartiet, går de glipp av en mulighet til å få gjennomslaget de hadde fått hvis de hadde blitt rundt Høyres, KrFs og Senterpartiets spor. Vi går lenger i å redusere statlig detaljstyring og byråkrati. Vi vil gi kommunene større frihet gjennom at motorferdsel kun kan reguleres gjennom forskrift, mens Arbeiderpartiet vil bruke både forskrift og plan- og bygningsloven. Vi er redd det vil føre til mer byråkrati og være tidkrevende for kommunene. Vi vil begrense statsforvalterens makt. Vi foreslår at statsforvalteren kun kan oppheve vedtak, ikke endre dem, mens flertallet i dag vil gi statsforvalteren mulighet til å omgjøre kommunale vedtak. Vi vil styrke den private eiendomsretten ved å snevre inn definisjonen av utmark i loven, mens flertallet i dag vil svekke den private eiendomsretten ved å definere flere områder som utmark. Vi vil heve terskelen for at staten kan gripe inn ved at kun Kongen i statsråd og regjeringen kan gripe inn i saker av særlig stor betydning, mens Arbeiderpartiet og FrP vil gi departementet adgang til å gripe inn i sånne saker, som vi er redd for at også vil føre til at statsforvalteren får mer makt.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Amalie Gunnufsen (Høyre) — Innlegg · 8. jun 2026 — OverStortinget