Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 8. jun 2026

Andreas Bjelland Eriksen
Andreas Bjelland Eriksen
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om justering av karbonpris ved import av varer til EØS (CBAM-loven) (Innst. 389 L (2025–2026), jf. Prop. 60 LS (2025–2026))

Innlegget

Jeg tror jeg har til gode å høre en eneste EØS-relevant beslutning som man har fulgt opp, som ikke Rødt har vært bekymret for. At man er bekymret for framtidig regelverksutvikling har man selvfølgelig fullt lov til å være, men dette er altså en lov som en samlet industri i Norge stiller seg bak og peker på behovet for. Det er i og for seg riktig at det haster med å følge opp, men alternativet til at vi har litt dårlig tid, skynder oss litt, i denne saken, er at norsk industri blir stående med andre konkurransevilkår enn det industrien i sammenlignbare land har. Det er ingen ønskelig situasjon. Jeg opplever at vi skal følge opp forholdene i denne loven på en god måte. Jeg opplever at vi har en god plan. Det blir færre vederlagsfrie kvoter framover, det må industrien ta inn over seg, også fordi det blir færre kvoter i kvotesystemet, men vi skal jobbe med gode verktøy for omstilling for industrien som har behov for det.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat