innlegg · 8. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))
Innlegget
Anne Hagenborg (A) [10:02:46] (ordfører for saken): Forslaget til ny lov om motorferdsel i utmark og vassdrag skaper engasjement, også i komiteen. Som saksordfører må jeg få takke komiteen for den tålmodigheten som har blitt utvist, for saken har også utfordret oss på flere måter. Komiteen har hatt muntlig høring i saken. Vi har også fått mange skriftlige høringsinnspill. I tillegg har det vært mange som har ønsket møter og som har tatt direkte kontakt med partiene for å komme med sine innspill. Bakgrunnen for den nye loven var et anmodningsvedtak der Stortinget ba regjeringen lage en ny lov som sikrer mer lokalt selvstyre og mindre byråkrati, samtidig som natur og friluftsinteresser skulle ivaretas. I denne saken er det flere hensyn som må veies opp mot hverandre. Jeg vil nå si litt om Arbeiderpartiets syn på saken. For oss er det viktig å få modernisert denne loven, som tross alt er fra 1977. Arbeiderpartiet endte til slutt opp med å gå sammen med Fremskrittspartiet i denne saken. Vi har hatt mange lange og gode samtaler rundt saken, og jeg vil takke Fremskrittspartiet for det arbeidet de har lagt ned i dette samarbeidet. Vi i Arbeiderpartiet synes at det lovforslaget som opprinnelig ble lagt fram av regjeringen, var godt, og vi mente at det svarte opp anmodningsvedtaket. Men etter hvert som vi fikk tilbakemeldinger, både muntlig og skriftlig, opplevde vi at det var mange som ønsket endringer i forslaget. Vi har lyttet og endret for å gjøre loven enda bedre, samtidig som vi har ivaretatt mye av det opprinnelige forslaget, for det gir rammeverket for å ivareta naturen på en god måte. Vi mener lovforslaget gir større lokalt selvstyre, bl.a. ved at kommuner kan velge mellom å bruke forskrift eller plan- og bygningsloven. Vi ber departementet utarbeide en veileder for hva som er nødvendig å konsekvensutrede når kommuner skal lage snøscooterløyper. Det vil gi mindre byråkrati. Arbeiderpartiet har vært imot å åpne for mer barmarkskjøring uten at det konsekvensutredes først. Vi mener at dette belaster naturen mer enn kjøring på snø. Vi er stolte over at når denne loven blir gjeldende, så vil også de som er avhengig av elektriske rullestoler, få lovlig tilgang til naturen på lik linje som oss andre. Det er viktig og skulle bare mangle. I IV i komiteens tilråding er det en inkurie, og jeg ber derfor om at siste setning i punktet strykes. Setningen lyder: «Dette kan gjøres ved å innta «Snøskuterløyper på ubrøytede veier» i forskrift om konsekvensutredninger vedlegg II.» Med dette anbefaler jeg komiteens tilråding og tar opp forslagene som Arbeiderpartiet står inne i.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat