Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Anne Hagenborg
Anne Hagenborg
Arbeiderpartiet·Oppland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))

Innlegget

Det er helt riktig, som det har blitt sagt fra flere hold: Naturen er viktig for oss i Norge. Naturen er også viktig for Arbeiderpartiet, og naturen blir godt ivaretatt med det nye lovforslaget. Vi er opptatt av at det er forskjellige måter å bruke naturen på, og at det noen steder kan være helt greit å ha snøscooterløype. Snøscooterløypene er tross alt noe som forsvinner om sommeren. Den skader naturen mye mindre enn f.eks. barmarkskjøring. Vi er opptatt av at det noen steder skal være helt stille, og av at man skal kunne være i helt urørt natur uten å bli avbrutt av motorlyder. Vi mener imidlertid at det er mulig å få til begge deler. Jeg registrerer at flere partier er veldig bekymret for naturen når de leser vårt lovforslag. For meg blir det da et paradoks at man med sitt eget lovforslag åpner for atskillig mer kjøring på barmark, spesielt i Finnmark og Troms, enn vårt forslag gjør. Det mener jeg vil få stor påvirkning på naturen der. Dette er en av endringene som er gjort av SV, Rødt, MDG og Venstre. Derfor vil jeg også påpeke at det opprinnelige forslaget, som det blir pratet om, ikke er et forslag som foreligger i dag. Også mindretallet har, som de selv påpeker, gjort endringer, men det kan i neste setning høres ut som om de stemmer for det opprinnelige forslaget. Det opprinnelige forslaget fra Arbeiderparti-regjeringen er ikke fremmet her i dag. Da vi offentliggjorde vårt lovforslag, fikk vi innspill fra flere som var bekymret. Det har ført til at det er med noen anmodningsvedtak i dag. Vi har valgt å fortsette å lytte til dem som kommer med innspill, og ønsker å imøtekomme dem så lenge vi mener at det er forsvarlig også med hensyn til naturen. Helt til slutt: Jeg er stolt over at det når ser ut til at vi får en lov som gjør det mye enklere å vite hva som er lov, og hva som ikke er lov. Vi har stor tiltro til lokalpolitikerne, og vi mener oppriktig at det er de som vet best hvor det er lurt å legge en snøscooterløype, og hvor det ikke kan være motorferdsel på grunn av sårbar natur. Jeg mener at dette er en gledens dag, både for naturen og for dem som ønsker å bruke den. Til slutt vil jeg få takke for debatten i dag, og ikke minst takke alle som har engasjert seg i denne saken. Det har vært mange, og det er bra. Så tusen takk til alle sammen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat