Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Bengt Rune Strifeldt
Bengt Rune Strifeldt
Fremskrittspartiet·Finnmark

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))

Innlegget

Flertallsvedtakene her i dag er gode nyheter for dem som liker snøskuter og som mener motorisert ferdsel er en del av friluftslivet. Det er også gode nyheter for alle som vil ha mer lokalt selvstyre. Den 25. mai var det fem år siden Fremskrittspartiet fikk flertall i Stortinget for en «revidering av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag med sikte på økt lokalt selvstyre og redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven, samtidig som hensyn til natur og friluftsliv blir ivaretatt». Vi har i dag en enighet med Arbeiderpartiet om en ny lov som er betydelig mer i tråd med bestillingen fra Stortinget enn forslaget motorferdsellovutvalget la fram. Jeg vil takke Arbeiderpartiet for tålmodighet og gode forhandlinger under diskusjonene om saken. Vi får på plass en lov som er en betydelig liberalisering og forbedring i forhold til dagen motorferdsellov. Vi flytter beslutningsmakten fra Statsforvalter til kommunen. Loven sier i stor grad «kommunen kan», «kommunen kan» og «kommunen kan begrense eller forby dersom de ønsker det». Dette er lokaldemokrati i praksis. Kommunen kan velge om de vil bruk forskrift eller regulere motorferdselen etter plan- og bygningsloven. Det gir kommunene valgfrihet til å velge selv hvilken modell som passer best for dem. Vi er tydelig på at Statsforvalteren ikke skal være bestemme sesongavslutningen, slik praksis er enkelte steder i landet i dag, men flytter beslutningsmakta til kommunen. Alminnelig sesongslutt bør i stedet kunne settes til 5. mai. I sentrale områder for reindriften bør kommunen vurdere om sesongen skal slutte tidligere, men det er ikke være krav til en konkret dato. Lokale forhold varierer i betydelig grad mellom kommunene, og de gis beslutningsmyndighet til å forlenge sesongslutt, uten begrensning dersom føret og hensyn til natur ivaretas. Vi har nå fått på plass en teknologinøytral lov som åpner for andre, lettere kjøretøy på snødekt mark, slik som ATV med påsatt beltekit. De som er glad i elsykkel kan bruke den på samme måte som vanlig sykkel, men kommunen kan begrense bruken dersom det er nødvendig. Vi har flyttet flere forhold til å være direktehjemler i loven, f.eks. at vedtransport på snødekt mark, som måtte være tinglyst, nå bare trenger å være avtalefestet. Preparering av skiløyper blir direktehjemlet i lov, slik at idrettslag og frivilligheten slipper å søke om dispensasjon Transport av åte og åtebu ved lisensfelling blir direktehjemlet. Vi påpeker også at alle eksisterende løyper er å anse som utredet og kan videreføres uten ytterligere utredning. Kommunen kan også etablere midlertidig trasé uten ytterligere utredning, dersom det er nødvendig. Vi sørger for at redningskorps får den nødvendige kompetansen ved at forvaltningsmyndigheten som hovedregel skal gi dispensasjon i verneområder til øvings- og kjentmannskjøring som inngår i en øvingsplan hos redningsorganisasjoner. Dette er en gledens dag for oss som bruker snøskuter og bedriver motorisert ferdsel i utmark.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat