Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Bengt Rune Strifeldt
Bengt Rune Strifeldt
Fremskrittspartiet·Finnmark

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))

Innlegget

Til Bjørnsen først: Fire løse forslag i dag endrer ikke loven. Vi rydder unna usikkerhet ved at vi konkretiserer i anmodningsvedtak, bl.a. at eiere eller rettighetshavere til tradisjonelle koier, gammer o.l. med plass for overnatting kan få tillatelse etter motorferdselloven § 37, samt at motorferdsel for fiskekultivering også gjelder garnfiske etter motorferdselloven § 36. Vi klargjør også at Statskog, FeFo og lignende offentlige og privatrettslige organer fortsatt gis mulighet til å bruke motorisert ferdsel i gjennomføringen av deres oppgaver, hjemlet i motorferdselloven § 9. Samene tok i bruk ATV i reindriften på 1980- og 1990-tallet. ATV erstattet tidligere tiders skisleder og hunder. Når man ser på beltebiltransporten, som representanten fra Rødt var inne på, har den faktisk en historie tilbake til 1946, betydelig lenger tilbake enn det reindriften har når det gjelder motorisert ferdsel. Det har vært nevnt av noen at vi i vårt forslag tillater at statsforvalteren omgjør vedtak. De bør jo lese dette på nytt. Statsforvalteren kan omgjøre ugyldige vedtak, det er normal forvaltningspraksis. Jeg må ytterligere kommentere litt av kritikken fra Høyre, Senterpartiet og KrF. Den er jo fornøyelig og selvmotsigende. Høyre og Senterpartiet ville primært utsette saken eller sende den tilbake. Folk må merke seg at Høyre og Senterpartiet ville utsette liberaliseringen av motorferdselloven med mange år. Kritikken fra representanten Sveian om vårt forslag om at løypende skal fastsettes i kommunekartet, er underlig. Det er en videreføring av dagens praksis, og dagens lov sier også at løyper skal fastsettes i kart. Representanten Sveian nevnte også at det er mye likt i forslagene deres. Det er jo ikke så rart, for de har brukt grovutkastet som FrP la på bordet til Arbeiderpartiet, Senterpartiet og KrF før det ble kvalitetssikret. Det kan sikkert representanten Askjer fra KrF bekrefte. Da FrP varslet at vi ville søke å finne en løsning med Arbeiderpartiet, fikk disse partiene hastverk, og det bærer også forslaget fra Høyre, Senterpartiet og KrF preg av. Det er fortsatt mulig for Høyre, Senterpartiet og KrF å stemme for originalen. En kopi er som oftest alltid litt dårligere. Representanten spurte statsråden i replikkordvekslingen om tradisjonell kulturutøvelse, og det var Rødt som var inne på dette med beltetransporten, som faktisk har en historie tilbake til 1946. Jeg kan tegne meg til et nytt innlegg.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat