Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Morten Stordalen
Morten Stordalen
Fremskrittspartiet·Vestfold

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))

Innlegget

Dagen i dag er en stor dag. Det er nå vi vedtar en fornuftig og mer liberal motorferdsellov som gir mer lokalt selvstyre i Norge. Det er sånn at 22. mars 2021 fremmet blant andre Bengt Rune Strifeldt, som sitter her i salen, et forslag om at det skal være et større og mer lokalt selvstyre. Det har gått mange år siden det ble fremmet. Det kom et utvalg, og vi mottok også her i Stortinget en ny lov til påske. Loven levde ikke opp til FrPs forventninger, men når vi står her i dag, kan vi si at vi nesten er i mål. Det er ikke noe tvil om at det har vært mye arbeid, mange meninger om motorferdsel i utmark og et stort engasjement. At noen er misfornøyde i dag, lever FrP godt med. Vi mener at den loven som flertallet står bak i dag, er fornuftig og tilpasset, og det er heller ikke frislipp. Jeg ser også at mindretallet fremmer et forslag om at de synes det er helt greit å kjøre på barmark etter 58 000 km traktorvei i Norge. Jeg er ikke sikker på om private grunneiere synes det er greit å åpne for det. Det finnes mange skrekkeksempler. Bilder de siste dagene har vist hvordan det kan gå for seg, og hvordan det ser ut. For FrP handler det om å bruke sunn fornuft. Jeg vil takke spesielt Bengt Rune Strifeldt for hans innsats gjennom disse årene. Han har vært standhaftig. Han har ikke gitt seg, og det har gitt resultater. Jeg vil takke Arbeiderpartiets fraksjon spesielt for å være så konstruktive da vi satte oss ned på slutten, da klokken begynte å gå mot siste frist. Takk for at man var så imøtekommende og konstruktiv at vi kunne få til noe som kan stå seg over tid. Nå har det vært mye kritikk fra spesielt Høyre og Senterpartiet. De har snakket om forhandlinger. Det har vært mye prat om de forhandlingene. FrP har sittet i en del møter sammen med Høyre, Senterpartiet og KrF. Det har vært mye snakk om å sende i retur og utsette og forsinke liberaliseringen og sende den ut på en ny ørkenvandring. Det var ikke FrP opptatt av. Vi er opptatt av å klare å få til et resultat – og innhold. Man må diskutere realpolitikk og ikke bare datoer og frister. Høyres Kari Sofie Bjørnsen synes det er mye likt, og det samme sier Sveian. Det er ikke så rart. FrP sendte over sin grovskisse til akkurat de samme partiene, uten at den var ferdig gjennomarbeidet. At det kommer noen arbeidsuhell, kan jeg da forstå. Det er ikke så rart det er mye likt. Jeg anbefaler partiene å stemme for Arbeiderpartiets og FrPs flertallsforslag, som er et godt gjennomarbeidet forslag som nå står seg. Hvis man er imot valgfrihet for kommunene, med kommuneplan og forskrift, synes jeg det er spesielt. FrP har faktisk tro på våre lokalpolitikere, og vi er sikre på at våre lokalpolitikere kommer til å bruke det handlingsrommet som passer dem best i den kommunen de er i. Det vil gi nyttig læring for mange kommuner.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat