Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 8. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))
Innlegget
Siden det i denne debatten fortsetter å være fokus på prosess, kan jeg si at FrP også er veldig opptatt av prosess, og vi er opptatt av framdrift og handlekraft. Det er interessant å høre at det var noen forslag som menes å være bedre enn andre, og det er helt riktig – FrPs forslag er ofte gode. Så er det noen grovskisser som ikke er ferdig gjennomarbeidet. Det kan en bl.a. se på noen forslag som ligger her, som ikke blir vedtatt. Finnmark er et relativt stort fylke, med relativt mye snøscooterløyper og barmarksløyper. Som en faktaopplysning har de ca. 800 km med barmarksløyper, og så ønsker Senterpartiet, Høyre og KrF nå å åpne for kjøring på om lag 58 000 km med traktorveier som er registrert i Norge. Jeg er ikke sikker på at alle synes det er greit. Vi har tillit til at kommunene selv vet best lokalt, og at vi som sitter her i Oslo, ikke skal styre hvor du skal kunne kjøre hen. Det handler om en balansert tilnærming til å få en motorferdsellov som står seg, som er rammet inn på en ordentlig og skikkelig måte. Det har falt noen i dette huset tungt for brystet at FrP og Arbeiderpartiet har inngått en avtale, kommet til forlik og funnet fram til en fornuftig løsning. Så lenge vi får gjennomslag for vår politikk, er ikke vi så opptatt av hvilket parti det er, for vi står faktisk for politikken vår. I dette tilfellet har Arbeiderpartiet kommet oss godt i møte. Vi er mer opptatt av å få gjennomført det vi står for, enn hvem vi samarbeider med. Det kan godt hende at vi kommer til å gjøre det flere ganger. I saker hvor vi kan finne sammen, gjør vi det. Stortinget har vist at det er Stortinget som bestemmer, og at man kan søke støtte flere steder, dersom man ønsker det. Til slutt vil jeg gi en særlig stor takk til Snøscooterklubbenes Fellesråd, som var tidlig på banen etter at utvalget kom med sin rapport. Fram mot at regjeringen kom med sitt, har de vært en god sparringspartner som har levert gode innspill – fornuftige, balanserte innspill – som gjør at man ivaretar naturen, men som også sørger for at man faktisk har en liberalisering og større lokalt selvstyre. Vi er fornøyde med at vi endelig kan få inn i loven at bolyst og trivsel er viktig. Det er faktisk viktig i de områdene, for det er en del av veien for å kunne nyte natur, friluft og fiske. Da er scooteren en del av løsningen, ikke problemet. Vi er fornøyde og håper at flere kan slutte seg til det i voteringen – at vi kan gå sammen og vedta det lovforslaget som ligger nå – og dersom noen har behov for å gjøre større endringer senere, får vi heller komme tilbake til det ved en annen anledning. Nå vedtar vi en lov som vil stå seg relativt godt, og som er betydelig bedre enn det som ligger i dag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat