Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Frøya Skjold Sjursæther
Frøya Skjold Sjursæther
Miljøpartiet De Grønne·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om justering av karbonpris ved import av varer til EØS (CBAM-loven) (Innst. 389 L (2025–2026), jf. Prop. 60 LS (2025–2026))

Innlegget

Miljøpartiet De Grønne støtter innføringen av CBAM i norsk rett. CBAM er med på å oppfylle et helt sentralt prinsipp, som handler om at forurenser skal betale, uansett hvor utslippene skjer. Når Europa har strammet inn klimapolitikken gjennom kvotesystemet, kan vi ikke samtidig akseptere at produksjonen flyttes til land med lavere krav og høyere utslipp. Da flytter vi jo bare problemet, vi løser det ikke. CBAM er et svar på en reell utfordring. Jeg mener at alle, uansett om man er for klimapolitikk til vanlig eller ei, bør være enig om at denne loven gjør at det blir mindre lønnsomt å importere varer med høye utslipp, og bidrar til å trekke hele markedet i en mer klimavennlig retning. Det er god klimapolitikk, men også god politikk for norsk og europeisk næringsliv. Denne helgen har vi nok en gang sett avisoverskrifter om varmerekorder. Denne gangen er det i Finnmark at det er nye rekorder som blir slått. Samtidig som jeg unner finnmarkingene litt sol og varme, ligger det et alvor bak de høye temperaturene vi opplever i Norge nå. Klimaendringene er i gang. De tar allerede liv, og de koster oss milliarder av kroner. Derfor er jeg glad for at EU tar klimaomstillingen seriøst. De neste årene skal vi erstatte kull, olje og gass med vind, vann og sol. Vi skal kutte avhengigheten av fossil energi, og vi skal legge til rette for sirkulærøkonomi og bærekraftige verdikjeder. God klimapolitikk handler om å bygge et bedre samfunn med renere luft, tryggere natur og nye, framtidsrettede arbeidsplasser, og det er spesielt det siste dette handler om. For MDG er det avgjørende at Norge følger utviklingen i EUs klimapolitikk tett. Det handler både om å bevare norsk næringsliv og om å kutte klimagassutslipp. Samtidig må vi også erkjenne at regelverkene som norske bedrifter skal følge, er komplekse, og derfor vil jeg understreke behovet for at regjeringen utarbeider en god veileder til norske aktører. Det er viktig for at næringslivet skal ha forutsigbarhet og tilgang på nødvendig informasjon fra myndighetene. CBAM representerer et viktig skifte i klimapolitikken, fra nasjonale tiltak til mer helhetlige, systembaserte virkemidler som påvirker globale markeder. Det er en utvikling som MDG ønsker hjertelig velkommen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat