Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Grunde Almeland
Grunde Almeland
Venstre·Oslo

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Margit Bye, Une Bastholm, Frøya Skjold Sjursæther, Julie E. Stuestøl, Ingrid Liland og Marius Langballe Dalin om sterkere beskyttelse av naturverdiene i Oslofjorden og en egen oslofjordlov (Innst. 375 S (2025–2026), jf. Dokument 8:251 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg vil som flere andre også starte med å takke MDG både for å sette Oslofjorden på agendaen i Stortinget og for å komme med veldig gode forslag til hvordan man kan gjøre mer for å ivareta fjorden vår og restaurere den. Som en vestlending som er oppvokst ved Hardangerfjorden, men som i dag bor i Oslo, kan jeg si det som så til Rødts representant: Når det ser ut som en fjord, når det oppfører seg som en fjord, og vi kaller det en fjord, kan det godt få lov til å være en fjord i våre øyne. Til saken: For oss som bor i Oslo i dag, tror jeg fortellingen om hvordan fjorden vår en gang var, dessverre er noe man må lukke øynene og bare forestille seg. Den levende fjorden er ikke lenger en realitet. Selv dykker jeg en del, og det å dykke i Oslofjorden er ikke akkurat særlig spennende, for livet under vann er langt ifra hva det burde være. Situasjonen er kritisk. Det kan man se med egne øyne hvis man dykker, og det bekreftes av bl.a. Miljødirektoratet, som er tydelig på hvor dårlig den økologiske tilstanden i fjorden vår faktisk er. Det positive er at det er mulig å gjøre noe med dette. Det som også er positivt, er at det egentlig er et ganske bredt flertall både i befolkningen og politisk for å gjøre noe. Problemet er at mye av det vi har gjort til nå, på langt nær har vært nok. Selv om vi har hatt mange gode intensjoner og flere gode planer, har det likevel skortet på gjennomføring og konkrete tiltak, i hvert fall i et sånt monn at det har brakt oss i riktig retning. Den negative utviklingen for fjorden fortsetter dessverre. Derfor trengs det nå et taktskifte. Jeg ser fram til den planen som regjeringen skal legge fram, og har store forventninger til hva den vil inneholde. Jeg er også glad for at vi som komité klarer å bli enige om noe som har blitt identifisert som en stor utfordring for mange der ute, nemlig at de ulike aktørene som har interesser, ikke har vært godt nok koordinert, og at det ikke har vært godt nok samarbeid. Derfor er det bra at komiteen går sammen om å gi et konkret oppdrag til statsråden om dette, og jeg ser fram til hvordan statsråden følger opp det enstemmige vedtaket det ser ut til å bli. Så en kort kommentar til noen av vedtakene som ikke får flertall. Det ble kommentert at man fremmer forslag om en lov bare fordi man ønsker en lov. Poenget med en sånn samlet lov er å gjøre det lettere for ulike aktører å forholde seg dette. Vi har gode erfaringer med nettopp det fra markaloven, og det gjør også det arbeidet man skal gjøre i fellesskap, bedre og lettere å gjennomføre.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat