Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 8. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))
Innlegget
Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti er enige om et forslag til ny lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, også kjent som motorferdselloven. Vår enighet bidrar til økt lokalt selvstyre og redusert byråkrati, samtidig som hensyn til natur og friluftsinteresser blir ivaretatt, helt i tråd med Stortingets vedtak fra 2021 og 2025. Motorferdsel i utmark er mange steder en nødvendighet for næringsliv, reiseliv og folks hverdag, særlig i Nord-Norge og i distriktene. Det handler ikke minst om trivsel og bolyst i hele landet. For oss i Høyre er målet klart: mindre byråkrati og mer frihet, samtidig som hensyn til natur, friluftsinteresser og samisk og tradisjonell kulturutøvelse blir ivaretatt. Vettet er stort sett ganske godt fordelt over hele landet. Vi mener kommunene selv kan gjøre kloke vurderinger når det gjelder tillatelser til motorferdsel. Vår tillit til kommunene er stor. Vi stoler på at de er seg sitt ansvar bevisst. Da Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet innkalte til pressekonferanse for knappe to uker siden for å fortelle om sin enighet om motorferdselloven, var jeg raskt ute med å gratulere dem med har kommet fram til en lov som var ganske mye bedre enn regjeringens forslag. Vi bemerket også at vi var noe overrasket, da vi hadde forhandlet med Fremskrittspartiet, sammen med Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, over flere møter og med god framdrift. Vårt primære standpunkt var at vi mente at arbeidet med loven burde utsettes noe, fordi den er så viktig og har så stor betydning, særlig i Distrikts-Norge. Det var kommet så mange kraftige motforestillinger mot regjeringens forslag, og motsetningsforholdet mellom de som ønsker større frihet, og de som ønsker mer regulering, er kime til et høyt konfliktnivå. Vi i Høyre var derfor opptatt av at vi skulle få jobbet skikkelig med alle de problemstillingene regulering av motorferdsel reiser, og mente at noe utsettelse ville legge bedre til rette for et best mulig resultat. Vi jobbet selvfølgelig likevel grundig og raskt, og sammen med Senterpartiet og Kristelig Folkeparti leverte vi, helt i tråd med de vedtatte fristene, vårt helhetlige lovforslag. Dette er et lovforslag som gir kommunene større frihet, ved at motorferdsel reguleres gjennom kommunenes egne forskrifter, ikke gjennom plan- og bygningsloven, og vi gir også mindre makt til statsforvalteren. Med dette er Høyre og Senterpartiets forslag tatt opp.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat