Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Kari Sofie Bjørnsen
Kari Sofie Bjørnsen
Høyre·Akershus

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))

Innlegget

Høyre har vært opptatt av å gjøre dette viktige lovarbeidet på en skikkelig måte, og vi hadde derfor den holdningen at det kanskje var lurt å bruke litt mer tid. Nå registrerer vi at Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet har kommet med fire løse forslag i saken i dag, så vidt jeg skjønner. Dette har ikke jeg vært med på før, for jeg er ny som stortingsrepresentant, men det gir meg jo en liten tanke om at det kanskje var behov for litt mer tid, når de som har flertall, og som faktisk har ført den loven i pennen, trenger å levere løse forslag i dag. Det var en liten referanse til vår tanke om at tid kan være bra for å gjøre et godt stykke arbeid og få et godt resultat. Nå er vi i Høyre, sammen med Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, allikevel veldig fornøyd med det arbeidet vi har gjort. Departement og statsforvalter får mer makt med Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiets forslag, og det grepet med plan- og bygningsloven ble av mange, i innspill som vi har fått, svært dårlig mottatt. Det ble ansett som mer byråkrati, ikke mindre. Det å gi kommunene anledning til å gi forskrift for å regulere motorferdsel er det grepet vi synes er riktig. Jeg har lyst til å knytte noen kommentarer til dette med lokalt selvstyre, lokalt demokrati og beslutninger nærme folk. Det kan på noen i denne salen høres ut som at man bare tror på lokaldemokratiet i festtaler. Det å gi myndighet til kommunene høres ut som det er likt som å rasere natur og verdiene friluftsinteressene representerer. Det vil jeg virkelig ta sterkt avstand fra. Jeg sa i mitt første innlegg at vettet er godt fordelt rundt omkring i hele landet – i hvert fall er det min tro og Høyres tro. Det å kunne stole på lokaldemokratiet, at de faktisk tar kloke og gode beslutninger, at de kjenner sin natur, at de kjenner sin nærnatur og hva som er behovene til folk i sin kommune, ønsker jeg at vi skal opprettholde som en god, demokratisk tradisjon i vårt land, og at det ikke overlates kun til festtalene.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat