Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Kari Sofie Bjørnsen
Kari Sofie Bjørnsen
Høyre·Akershus

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Margit Bye, Une Bastholm, Frøya Skjold Sjursæther, Julie E. Stuestøl, Ingrid Liland og Marius Langballe Dalin om sterkere beskyttelse av naturverdiene i Oslofjorden og en egen oslofjordlov (Innst. 375 S (2025–2026), jf. Dokument 8:251 S (2025–2026))

Innlegget

Kari Sofie Bjørnsen (H) [12:39:05] (ordfører for saken): Dette har vært et viktig representantforslag fra MDG, og komiteen har jobbet godt med representantforslaget. Jeg antar at de forskjellige partiene vil komme med sine bemerkninger i saken. Vi har gjennom både forslaget og diskusjoner fått god innføring i hva dette egentlig dreier seg om. Da vil jeg gå over til Høyres innlegg i saken, og eventuelt komme tilbake. For Høyre er det veldig viktig å gi anerkjennelse til MDG for å ha løftet oslofjordsaken i dette representantforslaget. Vi deler fullt ut forslagsstillernes bekymring for situasjonen og utviklingen i Oslofjorden. Siden regjeringen Solberg la fram Helhetlig tiltaksplan for en ren og rik Oslofjord med et aktivt friluftsliv i 2021, har Oslofjordens økologiske tilstand dessverre forverret seg. Tiltaksplanen har vært et svært viktig grunnlag for arbeidet med Oslofjorden, ikke minst har den bidratt til forståelse om fjordens mange utfordringer samt lokal og nasjonal oppmerksomhet. Det er satt i gang en rekke tiltak fra mange aktører for å bedre fjordens tilstand – kommuner, fylkeskommuner, stat, næringsliv, akademia, private og ideelle aktører har i flere år jobbet for å bekjempe skadelige påvirkninger og sette i verk forbedrende tiltak. Det er imponerende hvor mange som har engasjert seg, og hvor mye innsats som legges ned. Komiteens medlemmer fra Høyre støtter intensjonen i forslaget om at det trengs forsterket innsats for å redde fjorden, men vi mener det ikke er en ny lov som er løsningen. Derimot er det mange aktører som etterspør en sterkere sektorovergripende koordinering, som kan utløse mer samhandling og ytterligere handlekraft. Regjeringen har varslet en ny oslofjordplan i løpet av 2026. Jeg gleder meg til å høre statsråden fortelle om når den kommer, og håper ikke jeg har gått glipp av noe så langt. Den nye oslofjordplanen bør vise at staten tar en forpliktende rolle for et større koordinerende ansvar, slik at andre offentlige aktører, akademia, næringsliv, private og ideelle aktører sammen får til å organisere arbeidet på en mest mulig kraftfull måte. Høyre er meget fornøyd med at en samlet komité sluttet opp om Høyres forslag, som var tilsvarende Venstres, om at det i den kommende reviderte oslofjordplanen bør opprettes et oslofjordprosjekt for å styrke koordinering blant alle aktører i arbeidet – med det formål å gjenopprette en god økologisk tilstand i Oslofjorden. Et godt prosjekt med god koordinering som dokumenterer metodebruk og resultater, vil dessuten være svært nyttig også for andre områder som sliter med dårlig fjordhelse.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat