Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 8. jun 2026

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Edvard Askjer, Joel Ystebø, Harry Valderhaug og Jørgen H. Kristiansen om utvidet forbud mot bruk av heldekkende ansiktsplagg (Innst. 423 S (2025–2026), jf. Dokument 8:245 S (2025–2026))
Innlegget
Denne debatten ble dessverre akkurat som jeg hadde fryktet. Vi er enige om problemstillingen, det er det ingen tvil om. Det er ingen som går rundt og heier på bruk av nikab eller burka i dette samfunnet. Det er ingen som gjør det. Det vi snakker om, er effektiviteten i et eventuelt forbud og konsekvensene av det for de menneskene som alle her ønsker å hjelpe. Det er også beklagelig at enkelte av de som har stått på denne talerstolen, sauser sammen flere ting. De unge jentene som går på barneskole her i Oslo eller andre steder i landet, bærer så å si aldri nikab. Deres hverdag preges av noe annet. Et nikab-forbud ville ikke hjelpe dem. Det vil kanskje til og med gjøre at deres mødre ikke får mulighet til å være ute i det offentlige rom sammen med dem. Jeg sier ikke at denne frykten for at kvinner ikke skal være ute i det offentlige rom på grunn av et forbud, er et kjempegodt argument for alt, men det er faktisk en del av problemstillingen. Hvis problemet vi ønsker å løse, bare forverres, er kanskje medisinen litt feil. Kanskje vi skal prøve å finne andre tilnærminger, som får bukt med det problemet vi vil ta opp. Jeg er helt enig med representanten Askjer i at vårt samfunn ønsker åpenhet og ansikt til ansikt-kommunikasjon – der er vi helt enige, det er det ingen tvil om. Det som er spørsmålet, er om et totalforbud i det offentlige rom vil oppnå de målene som representanten Askjer, jeg og mange andre her i denne salen har til felles, nemlig å få bukt med den ekstreme sosiale kontrollen som enkelte menn påfører kvinner. Det er faktisk ikke bare mennene som gjør det; hele familier gjør det også. Hvis vi ikke lykkes, har vi bommet med tiltaket. Jeg har debattert bruk av nikab og burka i Norge i tiår, lenge før noen andre i dette rommet visste hva det var engang. Så det er ikke sånn at de av oss som står her og tar til orde for andre løsninger enn de som fremmes her, ikke er kjent med problemet, ikke erkjenner problemstillingen eller ikke forstår den. Jeg er helt enig i alt dette. Som jeg sa i mitt hovedinnlegg: Når det gjelder resultatene fra Frankrike, Danmark, Belgia og andre steder, er det uvisst om de oppnår de målsettingene de har. Det må vi også ha med oss.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat