Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Mari Holm Lønseth
Mari Holm Lønseth
Høyre·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra justiskomiteen om Endringar i straffeprosessloven (beløpsgrense for dekning av økonomisk tap ved erstatning etter strafforfølging) (Innst. 342 L (2025–2026), jf. Prop. 72 L (2025–2026))

Innlegget

For Høyre er dette en prinsipiell sak. Vi støtter ikke regjeringens forslag om å sette en øvre beløpsgrense, og det er det flere grunner til. Personer som er utsatt for urettmessig strafforfølging, kan få livet sitt fullstendig ødelagt. For eksempel kan saker om økonomisk kriminalitet pågå over veldig mange år. Personene som er under etterforskning, vil ofte være helt ute av stand til å gå tilbake til å få en relevant jobb, og kanskje vil de aldri få muligheten til å opparbeide seg inntekten de hadde før etterforskningen startet. Om det viser seg at de ikke har gjort noe galt, mener jeg at det faktisk er rett og rimelig at de får erstattet det reelle tapet de har hatt. En generell erstatningsordning gjør det også lettere å få erstattet tapet, og politiet vil slippe å bruke tid på å gå i retten med spørsmål om erstatning på grunn av feil ved egen etterforskning. Med regjeringens forslag ville politiet også ha måttet bruke tid på å dokumentere i retten at de ikke nødvendigvis har gjort noe galt. Jeg må også si at i gjennomgangen av veksten i ordningen som det er redegjort for i proposisjonen, er det lagt ved noen av utbetalingene knyttet til justismord, som ikke er omfattet av regjeringens forslag. Jeg synes det er spesielt å indirekte bruke størrelsen på disse kravene som et argument i den proposisjonen man har framlagt. Så vil jeg kommentere noen av argumentene fra regjeringen. Det er helt riktig at 160 G er et høyt beløp, men jeg har vanskelig for å se at personer som har høye tap, har mindre berettigelse til å få dekket det. Det kan også stilles et spørsmål om hva som blir det neste hvor man skal begrense erstatning for tap til personer eller bedrifter. Skal det f.eks. bli en vurdering i framtiden hvis man får innløst en eiendom med veldig høy verdi? Det er også riktig at politiet ikke har muligheten til å velge bort å etterforske kriminalitet, og at politiet kan risikere store erstatningskrav etter at en sak legges bort eller henlegges, men det kan heller ikke være et argument for at folk ikke får dekket tapene sine. Det kan vel så gjerne ha en nedkjølende effekt for politiet å gå inn i saker til personer med høye inntekter som har store ressurser, og som de kan frykte at også vil bruke mye tid og ressurser på å dokumentere etterforskningen uansett. Til representanten Gruers innlegg vil jeg si: Det er vel ingen her som har antatt at dette gjelder veldig mange personer, sånn som det blir framstilt. Jeg vil bare avslutningsvis si at dette en sak som jeg synes det virker som regjeringen har jobbet veldig raskt med. Jeg skulle ønske at regjeringen jobbet raskere med også andre saker som er viktige for å bekjempe kriminalitet. Helt avslutningsvis vil Høyre også støtte det løse forslaget som Arbeiderpartiet har lagt fram, som knytter seg til statens sivilrettsforvaltning.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat