Innlegget
Jeg synes Stuestøl holdt et godt innlegg. Jeg deler mange av poengene hun har. Det som er utfordrende med denne saken, er at dette er en oppfølging av nettopp et anmodningsvedtak, som allerede har blitt fattet av Stortinget – ikke bare av et flertall i Stortinget bestående av Høyre og Fremskrittspartiet som det blir nevnt her, men også av Arbeiderpartiet. Det blir litt vanskelig å oppfylle Stortingets funksjon som lovgiver hvis det er sånn at anmodningsforslag som nettopp handler om dette, ikke blir fulgt opp av regjeringen, at vi bare skal fremme nok et anmodningsforslag om at regjeringen er nødt til å gjøre dette en gang til. Da er det vanskelig også å tro at det nødvendigvis blir gjennomført. Når man mener det er nødvendig å sette inn andre grep enn det regjeringen har stilt opp med, mener jeg det også handler om å ta ansvar. La oss gjøre dette på en god og skikkelig måte. Det er grunn til å nevne av Arbeiderpartiet også stod bak anmodningsforslaget, som også handlet om at man skulle ramme inn dette på en annen måte. Jeg er glad for at vi får et flertall som tar tak her i dag, men jeg skulle ønske at det også var en grundig høring som lå til grunn for det, at dette hadde vært utredet på en god måte. Det mener jeg regjeringen har hatt gode muligheter til å gjøre, men har valgt å ikke gjøre.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
