Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Mari Holm Lønseth
Mari Holm Lønseth
Høyre·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bent-Joacim Bentzen, Trygve Slagsvold Vedum og Geir Inge Lien om sterkere tiltak for å forebygge og avdekke bruk av narkotika (Innst. 420 S (2025–2026), jf. Dokument 8:255 S (2025–2026))

Innlegget

La meg først bare si til representanten Storbukås at jeg synes nok ikke det var en helt redelig gjengivelse av hva Stortinget litt tidligere fattet vedtak om knyttet til krav for å komme inn på Politihøgskolen. Tvert imot var flertallet i Stortinget også tydelig på at dette var noe man også skulle komme tilbake til i en høring, så å si at ingen skulle svi for det, synes jeg egentlig ikke er i tråd med det vi behandlet den gang. Narkotika og ulovlige rusmidler gir veldig store problemer for samfunnet vårt. Gjennom narkotikahandel tjener kriminelle store penger. Det er drivstoff til den profittmotiverte, organiserte kriminaliteten. Selv om vi f.eks. i Sverige ser at det nå er høyere inntekter til kriminelle fra svindel og bedrageri, er det ingen tvil om at narkotika utgjør en veldig viktig del av den kriminelle økonomien. I tillegg tar narkotika liv. Det ødelegger liv for både den enkelte og deres pårørende, og i dag får ikke personer som sliter med rus, den hjelpen de trenger for å bli rusfri. Derfor er jeg helt enig i at det trengs bedre tiltak for å forebygge narkotikabruk og for å ta bakmenn og narkotikasalg, men jeg mener at mange av de forslagene som fremmes her i dag, ikke er de riktige forslagene for å nå disse målene. For Høyre har det vært viktig at personer som bruker narkotika, skal møtes med hjelp, behandling og oppfølging framfor straff. De skal møtes med en tydelig reaksjon, men straff som virkemiddel for å få ned narkotikabruken må vi erkjenne ikke har fungert. Vi er nødt til å styrke politiet slik at vi tar bakmennene som driver med narkotikasalg, og vi må ha mer ressurser til å bekjempe denne veldig alvorlige kriminaliteten. Tilsvarende må vi sørge for at tolletaten er klar for å gjøre større beslag også på grensen. Våren 2025 var Høyre en del av rusenigheten i Stortinget. Den er nå til oppfølging, og enkelte av forslagene fra Senterpartiet griper også inn i denne, f.eks. muligheten for at flere kan henvise til hjelp og oppfølging. Når det gjelder hjemmel til ransaking, har politiet hjemmel til det, men som i all annen ransaking må inngrepet være forholdsmessig. Endringene fra rusenigheten har ikke endret på denne praksisen, selv om det ser sånn ut i forslaget. Jeg vil så til slutt bare si noe kort om narkotikahunder spesielt. Det er veldig viktig for meg å understreke at skoler ikke skal være en arena for kriminalitet, heller ikke kjøp og salg av narkotika. Kriminalitet på skolens område skal det slås hardt ned på, og statsråden har i svarbrevet redegjort for at narkotikahund kan brukes i en del tilfeller. Statsråden har også gjort rede for at man har vurdert hjemmel for bruk av narkotikahund som et forebyggende tiltak, men har konkludert med at det vil være et uklokt grep, nettopp fordi det er et tiltak som kan føre til større skade enn nytte i denne sammenhengen. Det er noe Høyre er enig i. Jeg tar opp forslaget Høyre er med på.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat