Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 8. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))
Innlegget
Norge er et land med sterke friluftstradisjoner. Vi er stolte av naturen vår, og vi er opptatt av å ta vare på den. Samtidig vet vi at landet vårt har forskjellige sider: Det som fungerer i Lillestrøm, er ikke nødvendigvis det som fungerer i Lebesby. Derfor er det veldig gledelig at vi nå endelig får en modernisering av motorferdselloven, for første gang siden 1977. Jeg vil bruke anledningen til å takke særlig saksordfører Anna Hagenborg og Bengt Rune Strifeldt for å ha vært med på å bidra til at vi nettopp får denne nødvendige moderniseringen. Dagens regelverk er i stor grad laget for et Norge som så annerledes ut enn det det gjør i dag. Mange kommuner opplever at de har for lite handlingsrom til å tilpasse løsninger til lokale behov. Enten det handler om rekreasjon, næringsutvikling eller tilrettelegging for innbyggere og besøkende, trenger lokalsamfunn større mulighet til å ta egne valg. For Arbeiderpartiet handler dette om tillit til lokaldemokratiet. Vi mener at kommunene kjenner sine egne områder best. De vet hvor naturverdiene er størst, og ikke minst hvor konfliktene kan oppstå, og hvor det finnes muligheter for aktivitet og verdiskaping uten at det går på bekostning av miljøet. Samtidig er det viktig å understreke at en modernisering ikke betyr frislipp. Naturen vår er en fellesressurs, og den skal fortsatt forvaltes ansvarlig. Derfor må hensynet til natur, dyreliv og friluftsliv ligge fast. Jeg mener lovforslaget bidrar til en bedre balanse mellom bruk og vern, og ikke velger det ene på bekostning av det andre. Det ble sagt i stad hvordan den nye loven ivaretar natur. Et annet element som opposisjonen glatt velger å glemme, er at vi innfører fengselsstraff for grov miljøkriminalitet. Det har det nye flertallet også stått bak. Lovforslaget gir kommunene bedre muligheter til å planlegge og styre motorferdsel gjennom lokale prosesser, enten det er forskrift eller plan- og bygningsloven. Det er mindre byråkrati. Det innebærer at beslutninger i større grad kan tas nær dem som berøres av dem, samtidig som det stilles krav til vurderinger av miljø- og naturhensyn. Målet er ikke mer kjøring for kjøringens skyld, men et regelverk som er mer fleksibelt, mer forståelig og mer tilpasset dagens behov. Denne lovgivningen handler om å gi kommunene større ansvar, samtidig som vi sikrer en ansvarlig forvaltning av naturen. Loven tar utgangspunkt i hvordan folk faktisk lever og bruker naturen rundt seg. Det er en retning Arbeiderpartiet er stolte av å støtte.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat