Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Mani Hussaini
Mani Hussaini
Arbeiderpartiet·Akershus

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))

Innlegget

Denne debatten kan egentlig kategoriseres i fire bolker. Man har dem som ønsker en strengere lov på alle punkter, man har dem som ønsker å utsette saken, man har dem som ønsker å utsette saken fordi man ønsker å høre samiske interesser, og så har man dem som har et reelt ønske om å få til et flertall for loven. Dette har vært utgangspunktet for Arbeiderpartiet og FrP når vi har satt oss ned sammen, med et ønske om å få til noe. Vi har landet på et forslag som jeg er stolt av, og som faktisk bidrar til at vi moderniserer loven, i den forstand at den ivaretar naturen, bidrar til mindre byråkrati og gir kommunene mer makt. Det har blitt sagt av flere at man er bekymret over at man nå flytter myndigheten fra statsforvalteren til kommunene. Jeg tror ikke man ville sagt det samme i en hvilken som helst annen debatt, at man er bekymret for å gi makt til kommunene. Som det ble sagt av representanten Vestenfor på ypperlig vis, er det forskjell på kommunene. Noen kommuner ønsker å stramme til, andre kommuner har forhold som gjør at man må liberalisere, og det er nettopp dette vi legger til i denne loven. Det ble sagt at man ikke vet hva konsekvensen av disse lovene er. Jo. Vi har brukt fem år. Et offentlig utvalg har laget et forslag med mange ulike anbefalinger, og vi har tatt utgangspunkt i det og justert det her på Stortinget. Det er slik vi gjør det med alle andre forslag, det er ikke noe nytt. Grunnlaget ligger der. Jeg vil ta sterkt avstand fra det representanten fra MDG sa om at vi ikke følger ordentlig forvaltning. Jeg tar sterkt avstand fra det. Tvert imot, når vi vedtar denne loven, bidrar vi nettopp til at det er ordentlige og klare og tydelige lover om hva som er lov og ikke lov. Det er derfor vi moderniserer motorferdselloven. Så har jeg lyst til å komme med et par kommentarer til representanten Gunnufsen, som jeg ser ikke sitter her, som var bekymret for at vi hadde brukt fem år på å komme fram til denne loven. Partiet hennes har ønsket å utsette saken, og da kunne det fort tatt to, tre, fire og fem år, så det er en hul kritikk. For det andre lager de et problem av at vi i flertallet har gitt kommunene valgfrihet – at man kan velge mellom forskrift og plan- og bygningsloven –, mens Høyre her på Stortinget har gått inn for at det kun skal være ved forskrift. Partiet som vanligvis pleier å være veldig opptatt av valgfrihet, har forlatt den linjen, i hvert fall. I dag fremmer vi et forslag som vi er stolte av, og som bidrar til at vi får en ny og forbedret motorferdsellov.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Mani Hussaini (Arbeiderpartiet) — Innlegg · 8. jun 2026 — OverStortinget