Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Sofie Marhaug
Sofie Marhaug
Rødt·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Margit Bye, Une Bastholm, Frøya Skjold Sjursæther, Julie E. Stuestøl, Ingrid Liland og Marius Langballe Dalin om sterkere beskyttelse av naturverdiene i Oslofjorden og en egen oslofjordlov (Innst. 375 S (2025–2026), jf. Dokument 8:251 S (2025–2026))

Innlegget

Oslofjorden er i en økologisk krise. Rødt er med på tre forslag sammen med forslagsstillerne i denne saken, og vi vil takke Miljøpartiet De Grønne for å fremme og sette Oslofjordens tilstand på dagsordenen. Vi er også med på tilrådingen, som handler om å få et prosjekt for å koordinere innsatsen for å ta vare på Oslofjorden enda bedre. Som vestlending vil jeg likevel si at Oslofjorden ikke er en fjord i streng geologisk forstand. Den er ikke dannet ved at en isbre har formet og fordypet en tidligere dal. Det betyr ikke at Oslofjorden ikke er veldig verdifull, og at vi ikke er nødt til å gjøre noe med den økologiske katastrofen som vi står overfor. I enigheten om revidert budsjett, som kom i går, er det 100 mill. kr mer til Oslofjorden. Det er ganske mye i et revidert budsjett, men det er klart at det trengs veldig mye mer. Den potten er fordelt på forskjellige tiltak, bl.a. tiltak mot nitrogenforurensning. Vi vet at det er en enorm belastning for kommunene, som ikke har spesielt god økonomi, og som kan ende opp med å ta mye av regningen. Noe av potten handler om naturrestaurering. Noe er penger til fiskere som trenger kompensasjon fordi de har mistet sine fiskeområder. Det er bra å vedta i denne salen, det skal vi gjøre, men vi må også følge opp med penger. Det koster penger å redde livet i Oslofjorden. Jeg har likevel et lite hjertesukk. Det skjer samtidig ting som forverrer tilstanden i Oslofjorden. Det å bygge en sprengstoffabrikk i Hurummarka, som skal slippe ut utslipp i Oslofjorden, er en betydelig forverring. Det er veldig trist at vi på den ene siden driver med brannslukking, restaurering og tiltak og på den andre siden åpner for enda større utslipp. Når det er sagt, er jeg likevel veldig glad for at Rødt er sammen med de røde og grønne partiene både i statsbudsjettet og i revidert budsjett om å øke pengene til Oslofjorden. Jeg er også glad for at det er på denne siden det er politisk vilje og handlekraft når det gjelder å gjøre noe med det, for vi har en stor jobb foran oss. Dette er bare starten. Oslofjorden er et folkekjært og viktig natur- og friluftsområde for veldig mange. Da må vi på den ene siden reparere, og på den andre siden håper jeg at vi får en større debatt om tiltak som forverrer Oslofjordens tilstand, og hvordan vi kan stoppe de til tiltakene. Jeg tar opp forslagene Rødt er med på.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat