Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 8. jun 2026

Sofie Marhaug
Sofie Marhaug
Rødt·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om justering av karbonpris ved import av varer til EØS (CBAM-loven) (Innst. 389 L (2025–2026), jf. Prop. 60 LS (2025–2026))

Innlegget

Det er bra at statsråden sier at han vil komme tilbake til Stortinget hvis det skulle skje endringer. Det har vært diskusjoner knyttet til visse varer, som gjødsel. Det vet vi at det har vært uenighet om i EU. Jeg tenkte jeg skulle stille spørsmål om dette som dreier seg om at norske myndigheter egentlig får en ganske bred forskriftshjemmel til å gjennomføre underliggende rettsakter vedtatt av EU-kommisjonen. Det betyr i praksis at det kan komme forordninger knyttet til CBAM i framtiden som regjeringen har myndighet til å innføre. Da delegerer man myndigheten bort fra Stortinget, den parlamentariske forsamlingen, den folkevalgte forsamlingen, og over til myndighetene. Det mener Rødt er problematisk. Man snakker også om nødvendige bestemmelser. Jeg lurer på om statsråden kan kommentere akkurat denne myndighetsdelegeringen, og om han ser noe problematisk i det.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat