Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 8. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om justering av karbonpris ved import av varer til EØS (CBAM-loven) (Innst. 389 L (2025–2026), jf. Prop. 60 LS (2025–2026))
Innlegget
Rødt er som sagt bekymret for at dette er en for stor myndighetsoverføring, for det kan komme framtidige forordninger med stor betydning. Statsråden kaller det for tekniske endringer, bestemmelser. Det kan ofte ha store konsekvenser, selv om det er teknisk. Det vet vi fra andre EØS-debatter her i Norge. Norge har også noen spesifikke utfordringer, som også pekes på i lovproposisjonen knyttet til industri som har kuttet utslipp, men som kommer til å miste en del fordeler når de vederlagsfrie kvotene forsvinner. Rødt har et anmodningsforslag som ikke får flertall i dag, men jeg stiller nå spørsmålet likevel: Har regjeringen en plan for denne delen av norsk industri, som er ganske bekymret for framtiden? Selv om det finnes veldig mange gode argumenter for CBAM-loven, har denne industrien noen spesifikke utfordringer.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat