Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Solveig Vik
Solveig Vik
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) (Innst. 436 L (2025–2026), jf. Prop. 61 L (2025–2026))

Innlegget

Lovforslaget som ble lagt fram, var godt, men loven som skal vedtas i dag, er enda bedre. Vi har lyttet, vi har lært, og vi har forbedret – akkurat sånn grundig lovarbeid skal gjøres. Forrige lov er over 50 år gammel. Mye har endret seg siden den gang. Da motorferdselloven ble vedtatt på 1970-tallet, var det under 9 000 registrerte snøscootere i Norge. I dag er tallet over 100 000. Samtidig har teknologi, sikkerhet, kunnskap om naturforvaltning og kommunenes evne til å håndtere lokale forhold utviklet seg betydelig. Det understreker behovet for et moderne regelverk som er tilpasset dagens virkelighet, og det leverer vi på i dag. La meg trekke fram noen av forbedringene. Denne loven gjør naturen mer tilgjengelig for mennesker med funksjonsnedsettelser. Friluftsliv og naturopplevelser skal ikke være forbeholdt dem som har full bevegelsesevne. Med den nye loven blir det enklere å bruke nødvendige hjelpemidler i utmark, og personer med vesentlig redusert bevegelsesevne får bedre mulighet til å komme seg ut i naturen, også på vinterstid. Dette handler om inkludering, likestilling og muligheten til å ta del i de naturopplevelsene som betyr så mye for oss som bor i det langstrakte landet vårt. For det andre gjør vi viktige forbedringer for redningstjenesten vår. Hver eneste dag stiller frivillige i Røde Kors, Norsk Folkehjelp og andre redningsorganisasjoner opp når mennesker trenger hjelp. Skal de kunne gjøre jobben sin på en god og trygg måte, må de få øve der redningsoppdragene faktisk skjer. Derfor presiserer vi i loven at øvelser og nødvendig befaring i området er unntatt fra motorferdselforbudet. Det gir en bedre trent redningstjeneste, styrket beredskap og økt trygghet for alle som ferdes i naturen. Samtidig som disse forbedringene gjennomføres, ligger de bærende prinsippene fast. Vi styrker det lokale selvstyret og reduserer unødvendig byråkrati. Kommunene får ta større ansvar og får større tillit til å finne løsninger som passer de lokale forholdene, samtidig som hensynet til natur og friluftsliv ivaretas. Dette er en moderne lov for en moderne tid, en lov som kombinerer bruk og vern, frihet og ansvar. Det er en lov som gir mer tillit til lokalsamfunnene, bedre tilgjengelighet til naturen og et regelverk som er tilpasset dagens Norge. Det er jeg stolt av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Solveig Vik (Arbeiderpartiet) — Innlegg · 8. jun 2026 — OverStortinget