Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 8. jun 2026

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Liland, Marius Langballe Dalin, Une Bastholm og Julie E. Stuestøl om rettigheter og trygghet for personer som selger sex (Innst. 428 S (2025–2026), jf. Dokument 8:204 S (2025–2026))
Innlegget
Da FrP i sin tid stemte mot sexkjøpsloven og hallikparagrafen, var det med klare advarsler om at dette kan føre ting ned i undergrunnen, og at det kan skape en vanskeligere hverdag for de det gjelder. Det mener vi har skjedd. Det er i hvert fall ingen grunn til å si at sexkjøpsloven har vært en dundrende suksess, dessverre. Dette er andre gang på relativt kort tid at forslagsstillerne skal løse et ganske stort og alvorlig problem ved å sette ned et utvalg. Der deler vi statsrådens og komiteens vurdering om at dette ikke er en løsning. Statsråden har i sitt skriv redegjort for at det pågår et arbeid for å løse dette, også når det gjelder menneskehandel. Fra vår side vil jeg påpeke at vi ikke kan opprette utvalg, med tilhørende utgifter og byråkrati, for alle vanskelige problemstillinger. Vi deler også – og det går litt mer inn i sakens kjerne – statsrådens vurdering i skrivet: «Regelverket skal ikke tilrettelegge for prostitusjon.» Det er jo ganske sentralt. Vi vet at det er mye grov og organisert kriminalitet knyttet til denne virksomheten. Det er udiskutabelt. Det er helt åpenbart at hvis man snur systemet, som er intensjonen i forslaget, og går bort fra at man ikke skal tilrettelegge, men – det stikk motsatte – innføre en hel haug av rettigheter for denne virksomheten, sender man et signal ut i verden som er en invitasjon til å etablere mer kriminalitet i Norge. Med all respekt å melde: Det er mildt sagt helt feil vei å gå. Jeg lurer på hvilke intensjoner man har med et slikt forslag. Det vil ikke løse noen ting. Det vil tvert imot risikere å gjøre situasjonen, som allerede er ille, mye, mye verre. Det kan vi ikke være med på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat