Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 8. jun 2026

Une Bastholm
Une Bastholm
Miljøpartiet De Grønne·Akershus

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Margit Bye, Une Bastholm, Frøya Skjold Sjursæther, Julie E. Stuestøl, Ingrid Liland og Marius Langballe Dalin om sterkere beskyttelse av naturverdiene i Oslofjorden og en egen oslofjordlov (Innst. 375 S (2025–2026), jf. Dokument 8:251 S (2025–2026))

Innlegget

Først vil jeg takke energi- og miljøkomiteen for god behandling av Miljøpartiet De Grønnes representantforslag – i en travel tid, kan man legge til. Jeg er ikke i tvil om at det er et sterkt engasjement på tvers av partier for Oslofjorden. Det jeg derimot er i tvil om, er om det får høy nok prioritet de neste ti årene nå til at vi faktisk får fjorden i en radikalt mye bedre tilstand som gjør at vi fortsatt kan ha f.eks. yrkesfiskere som kan leve av fjorden, og ikke minst på nytt få generasjoner som kan vokse opp med å fiske krabbe fra brygga eller dra ut på båten med bestefar – slik veldig mange som lever rundt Oslofjorden, har vokst opp med. Oslofjorden er jeg veldig opptatt av å minne om at er et skrekkeksempel på noe som kan skje i mange andre fjorder rundt omkring i landet hvis vi ikke forstår at fjordene våre trenger en helhetlig forvaltning. Jeg mener at Oslofjorden også er et eksempel på at vi ikke har en helhetlig nok forvaltning av fjordene våre i dag. I Norge har vi vært bortskjemt med flotte fjorder, spennende fosser, elver og bekker og vakre innsjøer, men vi har ikke tatt nok på alvor hvordan man beskytter vannmiljøet. Fjorden kommer i tillegg under press fra klimaendringer – det gjelder Oslofjorden, men det gjelder ikke minst også andre fjorder rundt kysten vår – og derfor tror jeg at vi bør gjøre alt vi kan for å lære av Oslofjorden som eksempel og prøve å unngå at det skjer med andre fjorder. En av grunnene til at Miljøpartiet De Grønne foreslår en egen lov for Oslofjorden, er at vi ser at helheten fort forsvinner hvis man har en forvaltning av fjorden som om den var frisk, og det er det vi har i dag. Derfor kommer også myndighetene veldig sent på banen med nye virkemidler. Vi ser fram til en ny tiltaksplan for fjorden nå, men med all respekt: Det er egentlig ikke nye planer folk der ute ber om, de ber om krafttak sånn at vi får reddet fjorden mens vi kan. Den positive nyheten når det handler om marine miljøer, er at det faktisk er mulig å restaurere deme helt tilbake, men det vil fortere kunne reetablere seg hvis vi ikke nå ødelegger så hardt at det blir umulig. En måte vi så å si kan gå over den terskelen på, er rett og slett at vi ikke klarer å redde arter som er spesifikke for Oslofjorden. Vi er veldig glade for at vi nå fikk 100 mill. kr til Oslofjorden i revidert nasjonalbudsjett. Det er ikke minst en kjempegod nyhet for ideelle organisasjoner og yrkesfiskere, som får litt mer til kompensasjon, men også kanskje får en ny sjanse på naturrestaureringsmidlene. Jeg håper også at det til sammen vil vise hvor sterkt engasjementet for fjorden vår er der ute.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat