Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Etter å ha hørt Arbeiderpartiets mange innlegg, har jeg én ting å si, og det er milde Moses! Hvis det er ett parti som bør se seg selv i speilet og slutte å belære andre om kraftmangel og forutsigbarhet, er det Arbeiderpartiet, som ikke engang har klart å gi én eneste ny terrawattime med ny kraft, som har detonert skattebombe etter skattebombe over næringslivet generelt og fornybar utbygging spesielt. Doblet skatt på norsk eierskap, økt arbeidsgiveravgift, lakseskatt, høyprisbidrag på vannkraft, forslag om skattesjokk for småkraft, midlertidige skatter, nye skatter, skatter med tilbakevirkende kraft – ja, lista er lang. For ikke å snakke om Utsira Nord, hvor Arbeiderpartiet introduserte nye kriterier underveis, som gjorde at flere aktører falt fra. Det gjør at vi nå har fått mindre konkurranse og en tapt mulighet til virkelig å la mange teknologier få bryne seg på hverandre og få ned kostnadene i prosjektet. Da skjønner jeg at det kan være fristende å kaste ut en røykgranat for å tilsløre fem år med uforutsigbarhet og vinglete styring av norsk næringsliv, og heller angripe en kvalitetssikring av en pengebruk på 35 mrd. kr. La det være krystallklart: Høyre ønsker en forsvarlig tilrettelegging for havvind, både bunnfast og flytende havvind. Det var vi som startet arbeidet og åpnet områdene, og vi har fra dag én vært konsekvent på at denne satsingen må gjennomføres riktig for å lykkes, med en grundig kvalitetssikring og en bred parlamentarisk forankring. Det har vi bedt om fra dag én, og det er det vi ber om nå også. Det handler om ansvarlig pengebruk, kostnadskontroll og om å få de resultatene man må kunne forvente, nettopp av hensyn til legitimiteten i prosjektene og for å sikre den langsiktige forutsigbarheten, for å unngå eller redusere risikoen for å støte på de utfordringene man nå ser på Sørlige Nordsjø II, der kvalitetssikringen også glimret med sitt fravær. Det er få ting som er så skadelig for verftene og leverandørindustrien som å sette i gang prosjekter som ikke har en tilstrekkelig kvalitetssikring, og som risikerer å strande på oppløpet fordi regjeringen ikke har gjort hjemmeleksen sin godt nok. Man snakker man om at ESA har kvalitetssikret prosjektet, men alle som har lest deres gjennomgang av prosjektet, kan ikke med anstendighet kalle det en ekstern kvalitetssikring. De godkjenner om det er i henhold til gjeldende rett – det er helt korrekt, basert på regjeringens innmeldte informasjon – men det er ikke en ekstern kvalitetssikring.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat