Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Aleksander Stokkebø
Aleksander Stokkebø
Høyre·Rogaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Marius Langballe Dalin, Julie E. Stuestøl, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om solkraft på tak og grå arealer (Innst. 396 S (2025–2026), jf. Dokument 8:260 S (2025–2026))

Innlegget

Vi trenger betydelige mengder ny kraft for å skape arbeidsplasser, vekst og inntekter til fellesskapet. For å få til det må vi ha en mest mulig teknologinøytral tilnærming der vi slipper flest mulig kraftformer til. For Høyre er målet med kraftpolitikken nemlig klart: Vi skal ha lave strømpriser, ren kraft til industrien og kostnadseffektive utslippskutt. For oss er det viktigste å oppnå resultater, samtidig som vi tar vare på naturen, holder byråkratiet nede og sikrer lokale ringvirkninger. Solbransjen står nå i en krevende situasjon som er forsterket av Støre-regjeringens politiske grep. Det vi trenger, er mer solkraft. Det vil gjøre strømforsyningen mer robust, desentralisert og diversifisert, og jeg vil gi honnør til forslagsstillerne for flere gode initiativer i denne saken. Høyre har formulert flere egne forslag. For det første mener vi man bør vurdere å øke Enova-tilskuddet til solcelleanlegg for husholdninger, heve den øvre grensen for produksjon og sørge for at ordningen også omfatter batterier. For det andre mener vi regjeringen må utrede krav til solkraft på nye, større yrkesbygg, parkeringsplasser og offentlige bygg. For det tredje vil vi utrede en nasjonal ordning for virtuell strømdeling, sånn at man kan dele egenprodusert strøm uten avgifter. For det fjerde vil vi kartlegge takarealer på private og offentlige bygg for å identifisere områder med mål om produksjon opp mot 10 TWh ny solkraft. Dette er konkrete og gjennomførbare tiltak – tiltak som kan gi mer kraft raskere, smartere og mer effektivt. Det trengs, for dagens regjering har knapt gitt konsesjon til ny kraft, noe som nå risikerer å kortslutte både nærings- og klimapolitikken. Derfor er det i Stortinget mye av den nødvendige politikkutviklingen nå skjer. Og derfor er det både oppsiktsvekkende og uheldig at regjeringen igjen velger å stemme ned tiltak som kunne gitt mer kraft raskere, for behovet er soleklart. Tiltakene er klare. Nå handler det om vilje til å gjennomføre, og det ansvaret er Høyre klar til å ta. Jeg varsler at Høyre vil stemme for innstillingens tilråding.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat