Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Ingrid Liland, Margit Bye, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om en helhetlig plan for mer arealvennlig utbygging av landvind (Innst. 397 S (2025–2026), jf. Dokument 8:261 S (2025–2026))
Innlegget
For Høyre er målet med kraftpolitikken som nevnt krystallklart: Vi jobber for lave strømpriser, ren kraft til industrien og kostnadseffektive utslippskutt. For å få til dette trenger Norge mer kraft og bedre nett, og derfor vil Høyre som kjent ha en mest mulig teknologinøytral tilnærming, der vi slipper mange kraftformer til, fordi det viktigste er å oppnå resultater. Høyre er samtidig opptatt av å ivareta naturen, holde byråkratiet og kostnadene for kommunene nede, sikre lokale ringvirkninger, ta hensyn til berørte naboer og ikke minst sørge for grundige, nøytrale og faglig funderte beslutningsgrunnlag. Høyre mener at enhver kraftutbygging må gjøres ordentlig og rettferdig, og lokalsamfunnet bør sitte igjen med betydelige ringvirkninger og kompensasjon for ulempene. Vi er derfor glad for at det er flertall for vårt forslag om at kommunene bør få forskudd på produksjonsavgiften, slik at inntektene raskere kan bidra til å styrke den lokale velferden. Vi er også glad for at flere partier ser verdien av at naboer som blir berørt vindkraft, blir bedre ivaretatt, f.eks. gjennom direkte kompensasjon, som i Sverige og Danmark. Samtidig som samfunnet trenger mer kraft, er Høyre opptatt av naturen. Derfor er vi glad for at det er flertall for å forbedre Miljødirektoratets kart over grå arealer og for en utredning av naturregnskap og økologisk kompensasjon som verktøy. Jeg vil takke flere partier for et konstruktivt samarbeid i denne saken, og med det tar jeg opp de forslagene Høyre er med på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat