Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Tor Mikkel Wara, Kristoffer Sivertsen, Rikard Spets og Morten Stordalen om å styrke nasjonal og alliert forsyningssikkerhet samt strategiske interesser gjennom utvinning av havbunnsmineraler på norsk sokkel (Innst. 399 S (2025–2026), jf. Dokument 8:272 S (2025–2026))
Innlegget
Aleksander Stokkebø (H) [15:31:25] (ordfører i saken): Norge og våre allierte trenger tilgang på kritiske mineraler. De er avgjørende for å kutte utslipp, skape arbeidsplasser og styrke vår sikkerhet og forsvarsevne. I dag kontrolleres likevel store deler av verdens mineralutvinning av et fåtall land, ofte preget av ustabile og autoritære regimer. Det skaper betydelige økonomiske og sikkerhetspolitiske sårbarheter som vi er nødt til å ta på alvor. Den økende geopolitiske uroen understreker behovet for mer diversifisert og robust tilgang på kritiske råvarer. Jeg vil i fortsettelsen redegjøre videre for Høyres syn. Høyre mener at vi må utvinne mer på norsk og alliert territorium. Vi må øke tempoet på land, hvor regjeringen dessverre ikke har lykkes. Samtidig må vi utforske mulighetene på havbunnen, hvor vi finner viktige ressurser som litium, kobolt, nikkel, mangan og sjeldne jordarter. La meg minne om at Stortinget for få år siden sluttet seg til åpningen av et havområde på kontinentalsokkelen samt en forvaltningsstrategi for havbunnsmineraler nettopp for å legge til rette for en kunnskapsbasert forvaltning. Høyre står fjellstøtt ved denne linjen. Vi er opptatt av en skrittvis tilnærming, der all aktivitet skal være forsvarlig og bærekraftig. Under behandlingen av stortingsmeldingen fikk Høyre gjennomslag for strengere miljøstandarder og en gradvis opptrapping, sånn at kunnskapsgrunnlaget styrkes før det tas beslutninger om utvinningstillatelser. Samtidig er vi opptatt av framdrift i arbeidet med utlysningsrunder for havbunnsmineraler. Dette er rett og slett for viktig til å bli gjenstand for politisk spill i budsjettforhandlingene mellom Arbeiderpartiet og MDG. Det handler om alliert og nasjonal sikkerhet og om langsiktig industriutvikling. Derfor understreket Høyre i vårt forslag at regjeringen må videreføre arbeidet med å kartlegge havbunnen på norsk kontinentalsokkel og legge fram et oppdatert kunnskapsgrunnlag med tydelige miljøkrav som grunnlag for en konsesjonsrunde. Sokkeldirektoratet peker på at innholdet av enkelte metaller som man finner på havbunnen på norsk sokkel, er veldig høyt sammenlignet med mange andre steder i verden, så mulighetene er der. Da ville det være lite klokt å smelle igjen døren og trenere den første konsesjonsrunden, noe som Arbeiderpartiet og venstresiden nå gjør. La oss heller komme videre. Med det tar jeg opp Høyres forslag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat