Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 9. jun 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Svardal Bøe og Margret Hagerup om bedre tilgang til vaksiner og enklere gjennomføring av vaksinering (Innst. 422 S (2025–2026), jf. Dokument 8:225 S (2025–2026))

Innlegget

Statsråden gjentar veldig ofte at det handler om å forebygge. Det er sånn at hver gang man skal forebygge, kommer det forslag til påbud, forbud og reguleringer – alt som andre skal fikse. Her kan man altså få til ting. Det er anbefalt å iverksette og implementere flere vaksiner, fordi man mener at det kan spare samfunnet for penger, og ikke minst spare den enkelte for masse lidelse. Hvorfor er statsråden plutselig så vanskelig med å innføre vaksiner, som er positivt og kan redusere kostnadene for samfunnet, men veldig glad i påbud, forbud og å gjøre det vanskelig for folk?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat