Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Svardal Bøe og Margret Hagerup om bedre tilgang til vaksiner og enklere gjennomføring av vaksinering (Innst. 422 S (2025–2026), jf. Dokument 8:225 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg liker å fyre opp folk. Det er morsomt å høre Arbeiderpartiet, som later som at det var Arbeiderpartiet som innførte dette. Det var litt vanskelig for Fremskrittspartiet, for det partiet ble jo stiftet i hvert fall 20 år etter 1952. Jeg var ikke født i 1952, så det var litt vanskelig for meg å være med og heie på barnevaksinasjonsprogrammet den gangen. Jeg opplever at det er veldig bred enighet om vaksinasjonsprogrammet – alle er enige om det. Det som er utfordringen, er hvor raskt man skal få implementert, og hvor raskt man skal få muligheten til å få tatt disse vaksinene. Til representanten fra Rødt: Jeg klarer veldig godt å lese hva som står i forslaget fra Rødt. Jeg har også registrert at representanten Seher Aydar flere ganger har vært ute og nevnt vaksiner man mener bør komme med i vaksinasjonsprogrammet. Da har man muligheten til å stemme for noe som sørger for at det skjer raskere. Men Rødt har jo egentlig blitt en pusekatt, eller et eller annet annet, hvis man ser på de alternative budsjettene, og hvordan man jobber med dette, så jeg er ikke så overrasket over at representanten Aydar ikke vil være med. Men ut fra uttalelser og diskusjoner og debatter jeg har vært med på, burde representanten fra Rødt hive seg med på forslagene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, som er veldig gode forslag. Til representanten fra Senterpartiet, Kjersti Toppe: Blant dem som virkelig har kjempet for at helvetesild skal komme inn i vaksinasjonsprogrammet, er Senterkvinnene, og det har de gjort i mange år – kjempebra! Da kunne jo Senterpartiet vært med og støttet forslag som ville sørget for at vi kunne gjøre dette raskere. Forskjellen er kanskje at noen vil mer og er litt yngre, men da må man jo jobbe for å få inn nye vaksiner, da, sånn at vi viser at det er viktig. At man kan forebygge og hindre at man blir syk, betyr faktisk veldig mye for mennesker. Jeg tror de fleste kjenner noen som har hatt sykdommer som kunne vært forhindret hvis man hadde fått vaksine. Alle har ikke en lommebok som gjør at de kan betale for det. Stortingsrepresentanter har stort sett det – også mange andre – men for veldig mange er det å betale for vaksine, noe man ikke har råd, eller ikke kan prioritere å bruke pengene sine på. Dette har vært en morsom debatt. Statsråden sa at han syntes det var litt lite penger, men, som jeg også sa, jeg tror at noe av dette faktisk kunne bidratt til å redusere utgiftene for samfunnet, f.eks. vaksine mot RS-viruset, som rammer spedbarn. Det ville vært bra for folkehelsen, i hvert fall for barna.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat