Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kristian August Eilertsen, Julia Brännström Nordtug, Bård Hoksrud, Stig Atle Abrahamsen og Anne Grethe Hauan om beskyttelse av spedbarn mot RS-virus (Innst. 415 S (2025–2026), jf. Dokument 8:237 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg trodde jeg hadde sagt det meste om denne saken i den forrige saken, men når jeg hører på representanten Vasvik fra Arbeiderpartiet, som belærer og er litt arrogant mot stortingsflertallet som mener noe om dette viktige temaet her, får det meg faktisk til å ta ordet. Med 53 representanter i denne salen bør man ikke forsøke å belære når man kan få et stort flertall imot seg. Derfor er jeg veldig glad for at det i denne saken her blir flertall mot regjeringen og MDG. Jeg synes det er viktig, for i den forrige saken var en Arbeiderparti-representant oppe og skrøt av at det var Arbeiderpartiet som startet dette, som satte i gang barnevaksinasjonsprogrammet og voksenvaksinasjonsprogrammet, og skulle ta æren for dette. De startet allerede i 1952, samme året som vi hadde OL i denne byen og dette landet. Var ikke andre partier nok opptatt av dette? Jo, Fremskrittspartiet har vært opptatt av dette i lang tid, men vi ble etablert over 20 år etter 1952. Det er litt vanskelig å være for noe før man faktisk er født. Heldigvis ønsker man nå å sørge for at spedbarn skal få denne vaksinen, og det er jeg kjempeglad for, men man må også se på Arbeiderpartiet og MDGs forslag. Det er sånn: «Stortinget ber regjeringen, senest innen utgangen av 2026, komme tilbake til Stortinget med en plan for innføring av RSV-vaksinering/antistoffbehandling for sped- og småbarn.» En plan – det er ingen forpliktelser. Som vi dessverre altfor ofte ser med Arbeiderpartiet i sånne saker, er det utsettelse og å late som om man handler, mens man egentlig ikke er så positiv. Jeg regner med at statsråden følger opp stortingsflertallet, som sier at man ønsker å ha dette på plass denne høsten her. Da klarer man helt sikkert å få på plass pengene også. Jeg synes Kristian Eilertsen forklarte veldig godt at det er muligheter hvis det er vilje, og i denne salen er det vilje til å sørge for dette – mot Arbeiderpartiets vilje.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat