Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Julia Brännström Nordtug, Kristian August Eilertsen, Stig Atle Abrahamsen, Anne Grethe Hauan og Bård Hoksrud om justering av terskelverdien for legemidler (Innst. 416 S (2025–2026), jf. Dokument 8:238 S (2025–2026))

Innlegget

Når statsråden kommer opp her og skal belære oss, skjønner jeg at han kanskje begynner å få en litt dårlig sak. Da gleder jeg meg til at statsråden skal fortelle meg, siden han innførte ordningen med enkeltgodkjenninger og individuelle vurderinger i april 2025, hvor mange pasienter som siden april 2025 og fram til nå har fått enkeltgodkjenning. Det hadde vært interessant om statsråden kunne fortelle det. Statsråden sier at Norge ikke er et u-land. Det er ingen som har sagt det, men når det gjelder en del medisiner, tar det faktisk mye lenger tid før norske pasienter får medisin enn pasienter fra andre land. Som noen sier, handler dette om prioritering – hva vil man prioritere? Fremskrittspartiet mener at når man nå har holdt på i så mange år og verdien er den samme med tanke på hva et godt liv er verdt, ønsker vi at det skal bli justert opp. De som i sin tid lagde modellen, sa også at det må følges opp. Det har dessverre ikke skjedd. Til representanten fra Høyre: Da må man lese innstillingen fra saken om prioriteringsmeldingen, og den har jeg her. Der står det klart og tydelig at Fremskrittspartiet stemte imot II i tilrådingen fra komiteen, som flertallet gikk inn for, og som egentlig og i stor grad er mye av det samme som flertallet i denne saken ønsker å gå inn for, bortsett fra at da skulle det være en hurtigutredning, som viste at man ikke ville dette. Nå skal man ha en lengre utredning, som skal vare til 2027. Da skal man få en delrapport, og så skal man vente til 2028, når den endelige rapporten skal være ferdig. Det betyr at det er pasienter som ikke kommer til å få medisin fordi vi har en slik regjering og et slikt stortingsflertall. Heldigvis har Senterpartiet nå sagt at de vil støtte Fremskrittspartiets forslag om å oppjustere fra 2016 og fram til nå. Flertallet her er imidlertid ikke der, men de er veldig høy og mørk ute i mediene. Enten må de slutte å være så høy og mørk der ute, eller så må de begynne å stemme for forslag som handler om at mennesker i Norge med livstruende eller andre alvorlige sykdommer skal få medisin raskere. Statsråden må gjerne gjøre narr av WAIT-rapporten og andre ting, og at vi bruker det, som han prøver å gjøre, men det dokumenterer jo at det er en del forhold rundt norske medisiner og når norske pasienter får medisiner, som gjør at vi dessverre er langt fra å være høyt oppe når det gjelder den gode statistikken. Vi gjør det faktisk veldig dårlig. Det må man i denne salen ta inn over seg.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat