Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Svardal Bøe og Margret Hagerup om bedre tilgang til vaksiner og enklere gjennomføring av vaksinering (Innst. 422 S (2025–2026), jf. Dokument 8:225 S (2025–2026))
Innlegget
Det er interessant å høre på debatten – alle er nå veldig positive. Jeg syns det er bra at statsråden sier at han er stolt av folkehelsepolitikk, og at det er viktig. Det tror jeg vi er ganske enige om. Så er det slik at noen tror at påbud, forbud og regulering er det beste og det som virker, mens andre faktisk tror at mennesker klarer å ta gode valg og klarer å gi barn gode verdier med seg når det gjelder hvordan man skal gjøre ting. Når statsråden sier han er opptatt av barn og unge, trodde jeg at også spedbarn var barn. Nettopp en av vaksinene vi snakker om, RS-vaksinen, vil ikke statsråden være med på å innføre nå, men den betyr enormt mye og er bra for folkehelsa til spedbarna våre. Det er morsomt å se forslag 7 fra Rødt og SV. Dette ser ut som handlekraft: Man skal finne ut hvilke vaksiner som anbefales av Direktoratet for medisinske produkter og Folkehelseinstituttet. Det er å slå opp på internett, det – det står på Folkehelseinstituttets sider hvilke vaksiner de anbefaler, så det kan ikke være veldig vanskelig. Da er det egentlig ikke så veldig mye offensivt med forslaget til SV og Rødt. De har blitt så forsiktige fordi de tydeligvis har inngått noen avtaler med regjeringen. Jeg skulle gjerne også sett at Kjersti Toppe, som også var mer på her og virkelig ville, var med på Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkepartis forslag, der en faktisk både vil være mer på og også få til noe. Vaksine mot helvetesild er anbefalt av FHI, de mener vi bør innføre det, og det betyr at vi bør gjøre det så fort som mulig. RS-vaksine er anbefalt, og det er neste sak vi skal behandle. Der ser det ut til at et flertall vil overkjøre regjeringen, og det er jo bra, men det viser altså at Rødt og SV ikke er veldig offensive når de ber om å finne ut noe man bare kan finne oversikt over ved å gå på internett og skrive inn FHIs internettadresse. Forslaget og vedtaket fra flertallspartiene viser egentlig bare at det er den samme debatten vi har hatt gang på gang i denne salen, og det er det mange partier som er veldig for, men når man ønsker å ha hurtigspor og ønsker å gjennomføre, er ikke viljen like god. Det er veldig spesielt når det er vaksiner der som faktisk sannsynligvis vil bidra til at kostnadene går ned for samfunnet og være en besparelse. Det burde man i hvert fall være positiv til, å heie på de vaksinene, men så er det tydeligvis ikke så viktig – det er lommeboken som kan betale likevel for både SV og Rødt. Nå klarte jeg sikkert å provosere noen, og det er godt.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat