Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Julia Brännström Nordtug, Kristian August Eilertsen, Stig Atle Abrahamsen, Anne Grethe Hauan og Bård Hoksrud om justering av terskelverdien for legemidler (Innst. 416 S (2025–2026), jf. Dokument 8:238 S (2025–2026))
Innlegget
Det er ganske utrolig å høre på enkelte representanter som er oppe på denne talerstolen. Statsråden har helt rett. Statsråden har levert det stortingsflertallet ba om. Fremskrittspartiet advarte mot det vi dessverre faktisk ser nå. Høyre sier fra denne talerstolen at de ikke fornøyd med det regjeringen holder på med. Hvorfor skal de da sørge for at de skal fortsette å holde på med det i to år til? Det betyr at i de to årene er det mennesker som ikke kommer til å få medisin som er livsviktig, fordi man ikke har pris- og lønnsjustert kostnadene. Det var i 2015 vi innførte denne ordningen. Nå er vi i 2026. Det er elleve år siden. Når den ikke har blitt prisjustert på elleve år, betyr det at hva et godt menneskeliv er verdt, har blitt redusert i elleve år. SV står på denne talerstolen og sier at det er en tålmodighet, men at den ikke er ubegrenset. Men det er tydeligvis helt greit å vente to år til før man i det hele tatt skal konkludere. Dette mener jeg betyr at flertallet i denne salen, til tross for advarsler i fjor, fortsetter og vil at regjeringen skal gjøre akkurat det samme – bortsett fra at de skal lage en litt større utredning, litt mer av å se hva man skal gjøre, og det skal altså gå to år til. Mennesker kan risikere å dø fordi de ikke får medisinen de trenger fordi hva et godt menneskeliv er verdt, er mindre nå enn det var for 15 år siden. Det er det denne saken egentlig handler om. Det provoserer meg ganske mye når noen reagerer på det de selv har vært med på. De har støttet dette. Gå inn og se på prioriteringsmeldingen fra i fjor og vedtaket der, og se forslaget til vedtak som flertallet står bak i dag. Det er egentlig veldig, veldig likt. Hvis noen av de partiene som var kritiske, og som dessverre ikke lot seg overbevise – hvis partiet Høyre hadde blitt med den gangen, tror jeg også Senterpartiet hadde blitt med den gangen, og da hadde det vært flertall for ikke å få denne ekstrarunden som nå blir en strafferunde med det nye forslaget i dag. Dessverre er det pasientene det går ut over. Jeg håper noen tenker seg om før de skal votere over saken i morgen, og faktisk støtter Fremskrittspartiets forslag, som er klart og tydelig. Hva et godt menneskeliv er verdt, er mer i 2026 enn det var i 2015, da ordningen ble innført.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat