Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Frøya Skjold Sjursæther
Frøya Skjold Sjursæther
Miljøpartiet De Grønne·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))

Innlegget

Høyre og Fremskrittspartiet har åpenbart abdisert som næringspartier. Det har vi sett nå, og vi så det da de fjernet avgifter verdt 5,5 mrd. kr over natten før påske. Det er gammelt nytt. Nå har vi diskutert det allerede, og jeg har holdt et innlegg om det. Jeg har lyst til å rette oppmerksomheten mot Rødts standpunkt i denne saken. Representanten Marhaug kalte den motstanden vi har sett de siste dagene, en velregissert lobbykampanje. Det er det ikke. Det vi har sett nå, er at veldig mange, både fagbevegelsen og industrien, de som jobber i leverandørindustrien og på verftene, NHO, LO, en rekke av Rødts egne tillitsvalgte og en rekke av Høyres egne tillitsvalgte, sammen går ut og sier at dette er dårlig politikk og et dårlig vedtak. Det er ikke en velregissert lobbykampanje. Det er rett og slett uenighet om et standpunkt som Rødt tar, som ofrer og setter arbeidsplasser, klimamål og forutsigbarhet for næringslivet på spill. Når en samlet industri, fagbevegelse og klimabevegelse advarer om konsekvensene, er jeg helt ærlig skuffet over at Rødt stiller seg skulder ved skulder med Fremskrittspartiet, Høyre og KrF i en sak som risikerer å koste arbeidsplasser langs kysten og bremse en av våre viktigste klimasatsinger. Det er, med all respekt, et bemerkelsesverdig valg, mener jeg. Rødt er imot mer vindkraft og mer vannkraft, de er også for makspris på strøm og vil legge ned olje- og gassnæringen, sånn som vi i Miljøpartiet De Grønne også vil. Det er helt greit, men jeg sliter med å forstå hvor man skal finne kraften fra når man er imot enhver ny satsing på den industrien som kan være en del av klimaløsningen etter at vi skal erstatte den fossile energibruken vår i Norge med fornybar kraft. Da er spørsmålet: Hva er man villig til å ofre? Er det klimamålene, er det arbeidsplassene, er det leverandørindustrien? Hva er man villig til å ofre? For noe er det. Havvind er, som alle andre næringer, ikke risikofritt, men jeg mener at alternativet er så mye verre: det å ikke være i stand til å dekke framtidens energibehov eller å kutte norske utslipp. Det er også å fortelle alle arbeidsfolk og hele fornybarnæringen at norske politiske vedtak gjelder, men kun til Høyre og co. plutselig bestemmer seg for at de ikke gjør det lenger. Jeg mener det er en bekymringsverdig presedens som Høyre og resten av partiene som støtter dette forslaget, er i ferd med å lage. Jeg mener at det ikke bare skaper uforutsigbarhet for klimamålene, for klimaomstillingen, men også for hele næringslivet og alle de som ønsker å satse på norsk næringsliv. Det er bekymringsverdig, og jeg håper at partiene tar til vettet i løpet av debatten.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat