Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg registrerer at representanten Sivertsen har brukt hvert eneste innlegg på å snakke om behovet for en ny oljeskattepakke. Altså: Hvem er det som har bedt om en ny oljeskattepakke? Det er ingen. Det er ikke oljenæringen selv, det er ikke leverandørindustrien, det er ikke verftene, det er ikke fagbevegelsen, og det er ikke næringslivet. Selv Aker BP-sjefen har sagt at oljeskattepakken fra 2020 ble unødvendig dyr og har spesifisert at når de ber om en ny aktivitetspakke, innebærer det ikke nye skattefordeler. Ingen har bedt om en ny oljeskattepakke. Likevel står Fremskrittspartiet på sitt, men nekter å ta inn over seg at fagbevegelsen, næringslivet og industrien – alle – ber dem om å snu i spørsmålet om havvind. Det er ikke interessant i det hele tatt. Jeg har lyst til å gjenta det: De som må bære konsekvensene av dette stuntet, er ikke representantene som sitter i denne salen. Det er de som har skoene på, som jobber rundt omkring i dette landet og har forventet at Stortinget skal fortsette å stille seg bak den nye grønne industrisatsingen. Vær så snill – man har tid. Jeg vil be representantene fra Høyre, Rødt, KrF (presidenten klubber) og Fremskrittspartiet om å snu.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat