Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Frøya Skjold Sjursæther
Frøya Skjold Sjursæther
Miljøpartiet De Grønne·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Marius Langballe Dalin, Julie E. Stuestøl, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om solkraft på tak og grå arealer (Innst. 396 S (2025–2026), jf. Dokument 8:260 S (2025–2026))

Innlegget

Som allerede er belyst i debatten, har Stortinget satt et mål om 8 TWh strøm fra solenergi innen 2030. Vi har også et mål om 5 TWh fornybar kraft i næringsarealer langs motorveier og i andre nedbygde arealer. For å kutte utslipp, bevare arbeidsplasser og fase ut fossil energi fra energisystemet vårt trenger vi ny fornybar kraft, spesielt nå som Høyre, KrF, Rødt og Fremskrittspartiet har skapt massiv usikkerhet for havvindsatsingen, som vi har sett, og diskutert lenge, tidligere i dag. Solkraft på tak og grå arealer er kraft som er nesten helt uten negative konsekvenser for naturen. Det er desentralisert kraft som også er bra for beredskapen vår og for å kutte kostnader i strømnettet. Derfor satser EU og Storbritannia knallhardt på utbygging av solkraft. Men i Norge går det motsatt vei. NVE anslår at vi nå styrer mot beskjedne 2 TWh i 2030. Det er ikke bare litt under mål, men det er et politisk mageplask for solkraften. Regjeringen har ikke bare mislykkes i å følge opp målet, men de har også aktivt bidratt til at vi ikke når det. Regjeringen har økt skatten på salg av solkraft, og de har innført en ekstremt dyr norgespris, som gjør at investering i solkraft på hustak er nesten fullstendig ulønnsomt. Det vil Miljøpartiet De Grønne selvfølgelig gjøre noe med, og det er derfor vi har fremmet disse forslagene i dag. Med forslagene vi har fremmet her, vil vi igjen få sving på utbyggingen av solkraft. Vi vil sannsynligvis nå målet om 8 TWh, og vel så det, og vi vil kutte strømutgiftene for folk og bedrifter, øke energisikkerheten og redusere behovet for andre kraftutbygginger med større negative konsekvenser for naturen. Jeg er glad for at forslagene våre har fått støtte fra flere partier på Stortinget, og at det går mot flertall for forslaget om å ikke beskatte salg av overskuddsstrøm fra husholdninger. Jeg er likevel skuffet over at regjeringen motsetter seg tiltak som ville vært med på å løse mange av de problemene vi har i dag, på en gang. MDG har f.eks. foreslått garantipris for å gi trygghet til folk som produserer solkraft hjemme, regjeringen sier nei. Vi har foreslått bedre støtteordninger gjennom Enova, regjeringen sier nei. Vi har foreslått solkonto og delingsordninger som gjør det enklere å bruke egen strøm, regjeringen sier nei. Og når vi har foreslått krav om sol på nye bygg, nøler regjeringen og utsetter. Energiprisene, klimakrisen, naturkrisen og økonomien vår krever handling i solpolitikken, ikke mer nøling. Jeg tar med det opp forslagene nr. 15–17.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat