Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 9. jun 2026

Frøya Skjold Sjursæther
Frøya Skjold Sjursæther
Miljøpartiet De Grønne·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Marius Langballe Dalin, Julie E. Stuestøl, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om solkraft på tak og grå arealer (Innst. 396 S (2025–2026), jf. Dokument 8:260 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg registrerer at statsråden og representanter fra Arbeiderpartiet har skrytt av at man kan produsere strøm for opptil 15 000 kr uten at det skattes av det, men da er det riktig å presisere at det er en skatt som regjeringen selv har innført. Jeg har lyst til å gå videre til spørsmålet mitt. Statsråden vet like godt som meg at vi trenger ny fornybar kraft for å kutte klimagassutslipp og bevare norske arbeidsplasser. Han vet også at utbyggingen av solkraft i Norge har stoppet helt opp. Det er veldig mange som peker på norgespris og de endringene i systemet som er blitt gjort de siste årene. Jeg lurer også litt på om det kan være lurt at vi bruker mer energi på å diskutere solkraft, mens vi bruker veldig mye tid på å diskutere annen, mer konfliktfylt kraft. Jeg lurer egentlig bare på om statsråden kan redegjøre enda litt mer for hvorfor regjeringen ikke ønsker å innføre de målrettede tiltakene som vi har pekt på, og krav som sikrer at det faktisk blir bygd ut solkraft på norske hus og næringsarealer, når vi ser at vi er så langt unna å nå de målene som regjeringen også har vært med på å sette.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat