Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Ingrid Liland, Margit Bye, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om en helhetlig plan for mer arealvennlig utbygging av landvind (Innst. 397 S (2025–2026), jf. Dokument 8:261 S (2025–2026))
Innlegget
Denne saken har jeg gledet meg til, og jeg er veldig stolt av de flertallene vi har fått til i denne saken. Jeg ble med i politikken fordi jeg brenner for at Norge skal nå klimamålene og være en del av klimaløsningen framfor en del av klimaproblemet. Skal vi klare det, trenger vi mer fornybar energi. I Norge er om lag 50 pst. av energibruken fortsatt fossil. I løpet av de neste årene skal det erstattes med strøm, og den strømmen må komme fra et sted. Hovedpotensialet ligger, i alle fall på kort sikt, i landvind. Det viser så godt som alle framskrivinger. Ethvert seriøst scenario for hvordan Norge og Europa skal dekke framtidens energibehov, innebærer utbygging av mer vindkraft, også hvis vi satser massivt på solceller på tak, fjernvarme eller energisparing samtidig. Industrien varsler at de vil trenge mer kraft hvis de skal kunne fortsette å konkurrere med Kina i aluminiumsproduksjonen. Får de ikke mer fornybar kraft, står flere bedrifter i fare for å måtte nedskalere, men også – og dette er enda verre i mine øyne – i fare for å måtte droppe klimasatsinger som er avgjørende for å få ned norske utslipp. Uten vindkraft blir strømmen dyrere, hjørnesteinsbedrifter og arbeidsplasser går tapt, og klimaomstillingen blir tilnærmet umulig. Det siste ligger selvsagt mitt hjerte aller nærmest. Mitt parti fremmer stadig forslag for å spare mer på strømmen: Vi er imot grønnvasking og elektrifisering av oljeplattformer. Vi vil regulere datasentre og forby utvinning av kryptovaluta. Vi har hele tiden vært imot norgespris på strøm, som har ført til økt strømsløsing blant husholdningene. Vi har økt Enova-støtten til enøktiltak. Vi har heiet på EU-direktiv om energieffektivisering i bygg. Den triste sannheten er at dette ikke er nok. Derfor er jeg glad for at Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre går sammen med MDG og sørger for at det blir enklere å bygge ut små vindkraftverk i tilknytning til næringsbygg at kommunale beslutninger om vindkraft skal bygge på mer kunnskap at kommunen og lokalbefolkningen skal få en større andel av den økonomiske gevinsten fra vindkraftverkene at de regionale transportplanene styrkes, sånn at det blir litt mer sammenheng mellom tilbud og behov for fornybar kraft i regionene, og at man kan sentrere prosjektene der de er best, også i fylket og ikke bare i kommunen at vi har fått gjennomslag for å se på økologisk kompensasjon, naturregnskap og at det skal tas mer hensyn til naturen når det bygges ut vindkraft Jeg vil si noen ord om utredningsplikt, som lå inne i MDGs opprinnelige forslag: De siste ukene og månedene, når jeg har jobbet med denne saken, har jeg blitt ytterligere overbevist om at noe vi trenger mer av i vindkraftsaker, er utredninger og diskusjoner, ikke mindre av dette. Jeg tror det er viktig at vi klarer å ta en diskusjon om at den politikken vi har ført, har gjort at vi verken har klart å bygge mer fornybar kraft eller klart å ta vare på naturen. Da tror jeg ikke det er en god løsning å fortsette akkurat som før og håpe at problemene løser seg av seg selv. Denne saken viser, i motsetning til tidligere saker på sakslisten, at norsk politikk er best når vi evner å finne sammen om gode løsninger når det trengs som mest. Derfor er jeg glad for de forslagene MDG har fremmet, og de forslagene vi har funnet flertall for. Jeg tar med det opp de forslagene som MDG er en del av.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat