Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Frøya Skjold Sjursæther
Frøya Skjold Sjursæther
Miljøpartiet De Grønne·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Ingrid Liland, Margit Bye, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om en helhetlig plan for mer arealvennlig utbygging av landvind (Innst. 397 S (2025–2026), jf. Dokument 8:261 S (2025–2026))

Innlegget

Det er mulig å bygge ut mer fornybar energi i Norge uten at det trenger å gå på bekostning av den mest verdifulle naturen vår. I forslaget om utredningsplikt som ikke ligger an til å få flertall, men som MDG i utgangspunktet fremmet, lå det inne at man skulle styrke NVEs hjemmel for tidlig saksavslutning i områder hvor det bryter med hensynet til natur, friluftsliv eller reindrift. Det tror jeg er klok politikk, for jeg mener det er synd at man på prinsipielt grunnlag sier nei til noe som er et helt nødvendig gode i samfunnet om vi skal kunne fortsette industriutviklingen, om vi skal kunne kutte utslipp i Norge og kunne leve det gode livet vi har i Norge allerede – som er avhengig av mer fornybar kraft. Fornybar kraft er ikke som hytteutbygging. Det er heller ikke som motorveiutbygging. Det er ikke som nye rullebaner eller flyplasser, heller ikke som gruvedumping i fjordene våre. Jeg mener at fornybar energi er det tilfellet hvor det er helt avgjørende at vi klarer å finne en balanse mellom å ivareta sårbar natur – dette er en av de viktigste sakene for Miljøpartiet De Grønne – og å få nok kraft til at vi klarer å stanse klimakrisen. Vi har fire vetoer nå, blant annet for i det hele tatt å se på et plan- og utredningsprogram. Jeg mener at siden fornybar energi er helt avgjørende for at vi skal kunne ha det samfunnet vi har i Norge, med industriutvikling, med utslippskutt, at vi klarer å se på om man trenger å ha alle disse fire vetoene. Så er vi med på at det kan være fint at vi har fått noen gode flertall sammen med regjeringen og sammen med Høyre og Venstre – og i noen av punktene også Senterpartiet og KrF. Det er viktig, for vi tror det er avgjørende at vi har bred forankring av viktige politiske tiltak for å kunne få opp kraftproduksjonen i Norge uten å kompromisse med den sårbare naturen vår. Jeg er veldig stolt over disse forslagene, for jeg opplever at vindkraftdebatten har vært i en så dyp dal at man ikke engang har kunnet diskutere de prosjektene som faktisk kommer både naturen og lokalsamfunnene til gode. Jeg er opptatt av at vi klarer å ha en kunnskapsbasert diskusjon om vindkraft. Jeg mener også at når en kommer til et nivå hvor kommunepolitikere som ønsker å utrede prosjekter, må tåle grov hets, sjikane og trusler mot egne barn, og ber om at Stortinget og regjeringen skal ta en større del av ansvaret for å sikre nok insentiver og verktøy for at disse prosjektene blir vurdert på en klok måte rundt omkring i kommunene, så er det vårt ansvar å gjøre det. Jeg er veldig glad for at Stortinget går sammen om flere gode forslag som vi har fått jobbet sammen om, og jeg vil takke spesielt Arbeiderpartiet, Venstre og Høyre for gode diskusjoner og gode kompromisser i denne saken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat