Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Grunde Almeland
Grunde Almeland
Venstre·Oslo

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))

Innlegget

Norge står foran sjansen til å bygge helt ny industri. Flytende havvind på Utsira Nord kan gi jobber langs kysten, ny eksport å leve av etter oljen og sårt tiltrengt kraft i framtiden vi står overfor. Vi har gjort noe lignende før. Vi forvaltet oljen vår tålmodig og langsiktig og bygde velstand av den. Den samme kompetansen, kapitalen og ingeniørkunsten kan bygge det neste kapittelet. I dag velger likevel et flertall av Høyre, FrP, KrF og Rødt å sende hele satsingen til en ny runde. 35 mrd. kr som forrige storting allerede har vedtatt, varslet og fått godkjent av ESA, skal vurderes på nytt. Selvsagt skal vi være nøye med fellesskapets penger, men å rive opp et vedtak når aktørene står midt i konkurransen, er noe annet enn å være grundig. Equinor og Vårgrønn sier at støtten var avgjørende for at de i det hele tatt søkte. Trekker en av de to seg, kan hele auksjonen rakne. Det er derfor LO, NHO, Norsk Industri og ordførere langs hele Haugalandet advarer. Usikkerheten alene kan stanse en industri før den har begynt. Det som gjør dette ekstra spesielt, er ikke at enkelte av de partiene som utgjør flertallet, er med på det, for både Rødt og FrP har vært tydelig imot mye av dette hele veien, men det er at det er Høyre som har fremmet forslaget. Partiet som kaller seg næringslivets parti skaper nå akkurat den uforutsigbarheten næringslivet frykter mest. Evige omkamper skaper ikke ny industri. Høyre kan godt ønske seg forutsigbarhet, de kan godt ønske seg ansvarlighet, men forutsigbarhet og ansvarlighet måles ikke i antall ganger du gjentar det. Det måles i hva du faktisk er med på å vedta i Stortinget. Hva har Høyre brukt denne våren til? Jo, de har brukt denne våren til å fremme forslag som skaper nettopp den uforutsigbarheten næringslivet vårt ikke trenger i den omstillingen Norge er helt nødt til å gå igjennom hvis vi skal være konkurransedyktige i framtiden – enten det handler om avgifter som endrer forutsetningene for norsk næringsliv, eller det handler om havvindsatsingen her i dag. Rødt tegner opp et bilde av en norsk industri som på ingen måte er konkurransedyktig, og som ikke vil klare å stå i dette. Det er også et helt feil bilde. Norsk industri er konkurransedyktig. Det utvikles teknologi over hele verden, men denne satsingen vil sørge for at noe av den utviklingen skjer her i Norge. Det bør vi ønske oss dersom vi skal være med på omstillingen og være konkurransedyktig i framtiden, og ikke være avhengig av andre.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat