Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Grunde Almeland
Grunde Almeland
Venstre·Oslo

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))

Innlegget

Oljenæringen har tjent Norge godt. Den tjener Norge godt, og den kommer også til å tjene Norge godt i årene framover, men den kommer ikke til å tjene Norge godt for alltid. I denne sal har vi mange diskusjoner om når det sluttpunktet vil være, men uavhengig av når vi mener det skal være, vil det på et tidspunkt ta slutt. Det ansvarlige å gjøre da er å sørge for at vi har noe å leve av i etterkant av dette. Jeg tror ingen her har noen form for illusjon om at enkeltindustrier skal ta over for det fantastiske bidraget oljenæringen har gitt til norsk økonomi og norsk velferd, men hvis noe skal ta over, er det en rekke ulike industrier. Norge er ikke så likt Iran, men ganske likt Iran på ett punkt, og det er konsentrasjonen av industri, altså hvor avhengig vi er av enkeltindustrier for vår økonomi. For å prøve å ligne litt mindre på Iran og litt mer på de fleste andre velstående stater i verden, må vi klare å diversifisere industrien vår mer enn det vi gjør akkurat nå. Da trenger vi at staten er med når private aktører ønsker å ta risiko, når de ønsker å være med på å utvikle og teste ut noe nytt. Lykkes vi med det, klarer vi å skape ny industri som samlet sett kan sørge for velstand og velferd i framtiden. Høyre og representanten Astrup virker å være helt opphengt i at de for flere år siden tapte et vedtak i Stortinget. Venstre har også tapt vedtak i Stortinget før. Så ærlig kan jeg være. Men akkurat når det gjelder denne typen vedtak, der man gir tydelige beskjeder til næringslivet, må man, hvis man ønsker å være ansvarlig, stå ved de vedtakene selv om det noen ganger er veldig fristende å ri kjepphestene sine inn i solnedgangen. Uansett hvor mange ganger man gjentar at man ønsker forutsigbarhet, er det, som jeg også sa i mitt første innlegg, til syvende og sist hva man faktisk vedtar og gjør her, som er avgjørende for om den forutsigbarheten er reell eller ikke. Akkurat nå er flertallet på Stortinget så usikkert og så ustabilt at internasjonale investorer vegrer seg for å investere i Norge. Norske industriaktører vegrer seg for nyinvesteringer, og resultatet er at Norge stopper opp når vi hadde trengt å omstille oss. Jeg skulle ønske at denne salen ønsket mer for norsk velstand, norsk velferd og norsk næringsliv.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat