Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Ingrid Liland, Margit Bye, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om en helhetlig plan for mer arealvennlig utbygging av landvind (Innst. 397 S (2025–2026), jf. Dokument 8:261 S (2025–2026))
Innlegget
Som flere representanter har sagt før meg, trenger Norge mer kraft. Vi trenger mer fornybar kraft, for å være spesifikk, hvis vi skal klare både å omstille Norge, gjøre Norge mer konkurransedyktig, løse klimaforpliktelsene våre og samtidig sikre beredskapen i landet. Det som er så fantastisk med fornybar kraft, er at den løser alt dette. Men det som er problemet med fornybar kraft, er at også det er med på å legge naturen under press, selvsagt. Derfor er det ikke alltid like lett å vite hvilke utbygginger som er gode å gjøre, selv om de kan virke gode i utgangspunktet. Det er også en av grunnene til at Stortinget helt riktig tok en fot i bakken i forrige periode og sa at vi må erkjenne at i mange sammenhenger har vi gått for fort fram. Belastningen på natur og folk har blitt for stor. Derfor må vi gi kommunene rett til å si nei. For Venstre er det ikke et mål i denne saken å få mest mulig vindkraftutbygging på land, men vi har et mål om at den utbyggingen som skjer, er den riktige utbyggingen og den utbyggingen som balanserer hensynet til behovet for mer kraft og hensynet til naturen på en best mulig måte. Resultatet – også etter forrige stortingsperiode – er at det har blitt helt stillstand i helt nødvendig kraftutbygging. I denne salen har vi i dag diskutert en rekke ulike kraftformer, men også når det gjelder vindkraft, som til forskjell fra en del av det andre vi har diskutert, i større grad er økonomisk bærekraftig allerede nå, er det rett og slett slik at vi ikke engang har fått til utbygginger som er gode. Derfor er jeg glad for at Venstre er med på flere vedtak i dag, også de sju forslagene til vedtak i tilrådingen, som ligger an til å få flertall. Igjen: Dette handler ikke om en kompromissløs utbygging, men det handler om å sørge for bedre beslutningsgrunnlag og å sørge for at når utbygging først skjer, er det en bedre fordeling i hele bruken og utnyttelsen av prosjektet. Jeg er glad for at vi i dag tar et skritt i riktig retning, men også for at vi gjør det på en ansvarlig og god måte.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat