Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius og Joel Ystebø om trygghet for mødre i barselomsorgen (Innst. 429 S (2025–2026), jf. Dokument 8:205 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden sa i replikkutvekslingen at ni av ti får hjemmebesøk, men det er å sminke på tallene. En tredjedel får altså ikke hjemmebesøk av jordmor. På sommeren får halvparten ikke besøk, og jeg reagerer veldig på at statsråden faktisk ikke tar dette på alvor og ikke ser forskjellen på å få besøk av en helsesykepleier og en jordmor og ikke ser forskjell på de ulike oppdragene som en helsesykepleier har på hjemmebesøk, og en jordmor har på hjemmebesøk. Og så skulle man tro, ut fra statsrådens argumentasjon, at det var i distriktskommuner dette var en stor utfordring, men det er ikke det heller. I sentrale strøk har man utfordringer med å sikre hjemmebesøk, og da handler det ikke kun om rekruttering. Det handler om at sykehusene kutter, og derfor blir det lavere liggetid i sykehusene på grunn av økonomi, og det kuttes i kommunene. Derfor får man heller ikke hjemmebesøk. Jeg vil også understreke viktigheten av å endre finansieringsmodell. Nå er det altså sånn at det lønner seg i sykehusene at fødslene går raskt, og at det er mer medisinske inngrep. Når det er dårlig bemannet, og når det er stress på avdelingen, endrer dette faktisk hele fødselsomsorgen, uten at det egentlig er villet, men fordi vi har den finansieringsmodellen vi har. Jordmorstyrte avdelinger legges ned, og terskelen for medisinske inngrep reduseres. Derfor er dette forslaget om forløpsfinansiering viktig. Det er sånn at hvis vi mener det ikke er greit at en jordmor har ansvaret for to kvinner i aktiv fødsel samtidig, må vi faktisk gjøre noe med det og ikke bortforklare det, og det er nettopp dét våre forslag tar til orde for. Til slutt vil jeg bare løfte fram forslag nummer fem om keisersnitt og å likestille det med andre helt like operasjoner. Nok gang ser vi hvordan det kvinner må igjennom, får en annen stilling i helsevesenet enn andre typer operasjoner. Det undrer meg at oppfølgingen og rettighetene tilknyttet keisersnitt altså er dårligere enn tilsvarende operasjoner. Det er helt uforståelig og viser en veldig tydelig forskjellsbehandling at inngrepet og konsekvensene av keisersnitt egentlig ikke tas på alvor. Jeg vil også benytte anledningen til å nevne forslag 6 og 7 fra SV, Senterpartiet og Rødt, og forslag 8 fra Senterpartiet. Der ligger vi ikke inne i innstillingen, men vi vil støtte de tre forslagene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat