Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Ida Lindtveit Røse
Ida Lindtveit Røse
Kristelig Folkeparti·Akershus

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius og Joel Ystebø om trygghet for mødre i barselomsorgen (Innst. 429 S (2025–2026), jf. Dokument 8:205 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg har heldigvis aldri operert noen i buken, men jeg har heller aldri møtt en kvinne som har gått på jobb dagen etter keisersnitt. Det er nettopp det det er snakk om – tilsvarende operasjoner med tilsvarende tid. I dag ber man egentlig kvinner gå på jobb rett etter man har tatt keisersnitt, for man får ikke sykmelding eller den oppfølgingen som trengs etter et keisersnitt. Det er hele poenget med dette forslaget. Ellers mener jeg at når det gjelder dette med én-til-én-oppfølging, handler det faktisk om vi aksepterer det eller ikke. Det er tydelig at et stortingsflertall dessverre mener at det skal aksepteres at man ikke har jordmor under fødsel. Jeg mener virkelig at det er noe alle kvinner skal ha rett til, og derfor står jeg også helhjertet inne i det forslaget.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat