Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentant Kjersti Toppe om desentralisering av sjukehustilbodet og sikring av lokalsjukehus med breiddekompetanse i heile landet (Innst. 414 S (2025–2026), jf. Dokument 8:253 S (2025–2026))
Innlegget
Det gjør jeg selvfølgelig gjerne. Vi har diskutert dette utallige ganger før, og vi kan gjerne holde det gående utover kvelden også. Det vi har sagt fra regjeringens side, er at antall døgnplasser i psykisk helsevern skal opp. Jeg er veldig glad for at vi nå ser at det er i ferd med å skje. Vi har stoppet nedbyggingen av kapasiteten innen psykisk helsevern. De offisielle tallene har ikke kommet ennå, men alt tyder på at det har vært en liten økning – for første gang på lenge – i 2025. Alt tyder på at vi også kommer til å ha en økning i 2026, og den økningen skal jeg sørge for at fortsetter de neste årene. Vi har også sagt at det er behov for om lag 430 flere døgnplasser over en del år framover, og det er basert på faglige framskrivninger. Representanten Eilertsen vet veldig godt at innenfor målet og kravet om å øke antall døgnplasser, må de regionale helseforetakene og helseforetakene få gjøre vurderinger av hvor dette tilbudet skal være. Da minner jeg igjen om at vi står overfor en ganske stor mangel på helsepersonell i Norge. Når vi da har enkelte tilbud i Norge der det enkelte dager og i enkelte perioder ikke finnes en eneste pasient, mener jeg det er riktig at de lokale sykehusstyrene kan få gjøre vurderinger av om deler av dette tilbudet skal flyttes dit hvor det er et faktisk pasientgrunnlag. Sykehusstyrene må også få gjøre vurderinger av hvordan de skal opprettholde et forsvarlig fagmiljø. Det å ha spesialiserte tjenester innenfor psykisk helsevern når det er svært få pasienter, svært få ansatte, mange ubesatte stillinger, vikarer og fagfolk som kommer og går, gir heller ikke gode helsetjenester. Jeg registrerer – og jeg har respekt for det – at det er partier på Stortinget som mener det er Stortingets oppgave da å gå inn og overprøve disse vurderingene og si at man mener og vet bedre enn det kompetente fagfolk, helsepersonell og ledere i helsetjenesten gjør. Jeg mener fremdeles at helsetjenesten vår bør styres nedenifra og opp, og at de lokale sykehusstyrene – uansett om det er Sykehuset Innlandet, UNN, Helse Fonna, Helse Førde eller Vestre Viken – må få gjøre vurderinger av hvordan de sikrer et best mulig kvalitativt tjenestetilbud til sine innbyggere og for sine ansatte.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat